[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 103-90 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه طرحواره‌های ناسازگارانه و فضای مجازی بر هویت جنسی همسو و ناهمسو در نوجوانان و جوانان
شهرزاد کمالی ، رضا متقی
مؤسسه آموزش عالی زند شیراز ، rezamotaghi63@yahoo.com
چکیده:   (507 مشاهده)
مقدمه:  هویت جنسی تشکیل‌دهنده بخش بزرگی از هویت هر فرد می‌باشد. از آنجایی که عوامل مختلفی در تشکیل هویت جنسی نقش دارند، افراد از منابع متفاوتی جهت ایجاد هویت جنسی و آموزش رفتار جنسیتی دخترانه و پسرانه بهره می‌برند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحواره‌های ناسازگارانه و فضای مجازی بر هویت جنسی ناهمسو و همسو در نوجوانان و جوانان انجام شده است.
روش کار: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه جوانان و نوجوانان شهر شیراز (ایران) در سال 1403-1402 بود که از بین آن‌ها تعداد60 نفر(30 نفر با هویت جنسی همسو، 30 نفر با هویت جنسی ناهمسو) به‌عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای اندازه‌گیری پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه‌های طرحواره یانگ فرم کوتاه (1994)، هویت جنسی / نارسایی جنسیتی دئوگراسیاس (2007) و دنیای مجازی لی و همکاران(2005). اطلاعات حاصل از پرسش‌نامه‌ها با استفاده از نرم‌افزار 23-Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره به بررسی فرضیه‌های پژوهش پرداخته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین طرحواره‌های ناسازگار و به‌کارگیری فضای مجازی در دو گروه دارای هویت جنسی همسو و ناهمسو در نوجوانان و جوانان تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>p). همچنین تنها بین  طرحواره خودگردانی و عملکرد مختل دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (118/0 >p).
نتیجه‌گیری:  با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود که در مراکزی مثل کلینیک‌های روانشناسی یا مراکز مشاوره‌ای برنامه‌های آموزشی جهت آگاهی‌رسانی و کسب بینش در خصوص افراد با هویت جنسی ناهمسو که ممکن است این هویت کاذب و سطحی و ناشی از تاثیرگذاری طرحواره‌های ناسازگارانه فرد یا فضای مجازی باشد برگزار گردد تا موجب پشیمانی از بابت انجام عمل‌های تغییر جنسیت در فرد نگردد. همچنین آموزش مهارت‌هایی نظیر روابط اجتماعی، خودشناسی و نحوه استفاده درست از فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان و والدین برگزار شود.

 
واژه‌های کلیدی: جوانان، نوجوانان، نارسایی جنسیتی، طرحواره‌های ناسازگارانه، شبکه‌های اجتماعی
متن کامل [PDF 372 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/10 | پذیرش: 1403/9/16 | انتشار: 1403/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kamali S, mottaghi R. Comparison of Maladaptive Schemas and Virtual Space on Aligned and Non-Aligned Gender Identity in Teenagers and Young People. 3 JNE 2024; 13 (4) :90-103
URL: http://jne.ir/article-1-1640-fa.html

کمالی شهرزاد، متقی رضا. مقایسه طرحواره‌های ناسازگارانه و فضای مجازی بر هویت جنسی همسو و ناهمسو در نوجوانان و جوانان. آموزش پرستاری. 1403; 13 (4) :90-103

URL: http://jne.ir/article-1-1640-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710