مقایسه طرحوارههای ناسازگارانه و فضای مجازی بر هویت جنسی همسو و ناهمسو در نوجوانان و جوانان
|
شهرزاد کمالی ، رضا متقی  |
مؤسسه آموزش عالی زند شیراز ، rezamotaghi63@yahoo.com |
|
چکیده: (507 مشاهده) |
مقدمه: هویت جنسی تشکیلدهنده بخش بزرگی از هویت هر فرد میباشد. از آنجایی که عوامل مختلفی در تشکیل هویت جنسی نقش دارند، افراد از منابع متفاوتی جهت ایجاد هویت جنسی و آموزش رفتار جنسیتی دخترانه و پسرانه بهره میبرند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای ناسازگارانه و فضای مجازی بر هویت جنسی ناهمسو و همسو در نوجوانان و جوانان انجام شده است.
روش کار: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه جوانان و نوجوانان شهر شیراز (ایران) در سال 1403-1402 بود که از بین آنها تعداد60 نفر(30 نفر با هویت جنسی همسو، 30 نفر با هویت جنسی ناهمسو) بهعنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای اندازهگیری پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامههای طرحواره یانگ فرم کوتاه (1994)، هویت جنسی / نارسایی جنسیتی دئوگراسیاس (2007) و دنیای مجازی لی و همکاران(2005). اطلاعات حاصل از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار 23-Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار و بهکارگیری فضای مجازی در دو گروه دارای هویت جنسی همسو و ناهمسو در نوجوانان و جوانان تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>p). همچنین تنها بین طرحواره خودگردانی و عملکرد مختل دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (118/0 >p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که در مراکزی مثل کلینیکهای روانشناسی یا مراکز مشاورهای برنامههای آموزشی جهت آگاهیرسانی و کسب بینش در خصوص افراد با هویت جنسی ناهمسو که ممکن است این هویت کاذب و سطحی و ناشی از تاثیرگذاری طرحوارههای ناسازگارانه فرد یا فضای مجازی باشد برگزار گردد تا موجب پشیمانی از بابت انجام عملهای تغییر جنسیت در فرد نگردد. همچنین آموزش مهارتهایی نظیر روابط اجتماعی، خودشناسی و نحوه استفاده درست از فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان و والدین برگزار شود.
|
|
واژههای کلیدی: جوانان، نوجوانان، نارسایی جنسیتی، طرحوارههای ناسازگارانه، شبکههای اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 372 kb]
(160 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/10 | پذیرش: 1403/9/16 | انتشار: 1403/8/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|