[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 32-19 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه)، نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار
فهیمه اسدی خانوکی ، علیرضا منظری توکلی ، حمید ملایی زرندی ، اعظم وزیری نسب
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. ، manzari.v63@gmail.com
چکیده:   (133 مشاهده)
مقدمه: زنان سرپرست خانوار به دلیل شرایط خاصی که دارند بیش از سایر زنان در مواجه با شرایط سخت و استرس­زای زندگی قرار دارند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه)، نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار بود.
روش­ کار: روش پژوهش از نوع نیمه­تجربی و پیش‌آزمون_پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه­­ آماری این پژوهش شامل کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهر کرمان در سال ۱۴۰۳ بودند که 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­های تنظیم هیجانی Garnefski & Kraaij (2006) و نگرش به کار و فعالیت زنان et al&  Mihail (2006) بود. مداخله آموزش مبتنی بر شفقت در طی 8 جلسه به صورت هفته‌ای یک جلسه 90 دقیقه‌ای بر روی گروه آزمایش انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون­های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنی­داری در نظر گرفته شد.
یافته ­ها: یافته­هــا نشــان داد بیــن میانگیــن نمــرات تنظیم هیجانی و نگرش به کار و فعالیت زنان سرپرست خانوار دو گــروه آزمایــش و کنتـرل در مرحلـه پیش آزمـون و پس آزمـون و پیگیری تفـاوت معنـاداری وجـود دارد. بدیـن صـورت کـه ایـن درمـان توانسـته منجــر بــه بهبــود معنــادار تنظیم هیجانی و نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار شــود (01/0P<  ). براساس اندازه اثر میزان تاثیر بر راهبردهای سازگارانه 44/0، بر راهبردهای ناسازگارانه 41/0 و بر نگرش به کار و فعالیت 52/0 بود.
­نتیجه ­گیری: با توجه به این­که آموزش مبتنی بر شفقت برای بهبود تنظیم هیجانی و تغییر نگرش به کار و فعالیت زنان سرپرست خانوار موثر است، این روش به­عنوان یک شیوه موثر مورد توجه درمانگران و متخصصین حوزه روانشناسی قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، شفقت، تنظیم هیجانی، سرپرست خانوار، نگرش به کار و فعالیت
متن کامل [PDF 417 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asadi F, Manzari Tavakoli A, Molayi Zarandi H, vazirinasab A. The Effectiveness of Training based of Compassion on Emotional Regulation and Attitudes to Work and Activity of Female Heads of Households. 3 JNE 2025; 14 (2) :19-32
URL: http://jne.ir/article-1-1681-fa.html

اسدی خانوکی فهیمه، منظری توکلی علیرضا، ملایی زرندی حمید، وزیری نسب اعظم. اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه)، نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار. آموزش پرستاری. 1404; 14 (2) :19-32

URL: http://jne.ir/article-1-1681-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4714