اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه)، نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار
|
فهیمه اسدی خانوکی ، علیرضا منظری توکلی ، حمید ملایی زرندی ، اعظم وزیری نسب  |
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. ، manzari.v63@gmail.com |
|
چکیده: (133 مشاهده) |
مقدمه: زنان سرپرست خانوار به دلیل شرایط خاصی که دارند بیش از سایر زنان در مواجه با شرایط سخت و استرسزای زندگی قرار دارند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه)، نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار بود.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمهتجربی و پیشآزمون_پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهر کرمان در سال ۱۴۰۳ بودند که 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای تنظیم هیجانی Garnefski & Kraaij (2006) و نگرش به کار و فعالیت زنان et al& Mihail (2006) بود. مداخله آموزش مبتنی بر شفقت در طی 8 جلسه به صورت هفتهای یک جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنیداری در نظر گرفته شد.
یافته ها: یافتههــا نشــان داد بیــن میانگیــن نمــرات تنظیم هیجانی و نگرش به کار و فعالیت زنان سرپرست خانوار دو گــروه آزمایــش و کنتـرل در مرحلـه پیش آزمـون و پس آزمـون و پیگیری تفـاوت معنـاداری وجـود دارد. بدیـن صـورت کـه ایـن درمـان توانسـته منجــر بــه بهبــود معنــادار تنظیم هیجانی و نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار شــود (01/0P< ). براساس اندازه اثر میزان تاثیر بر راهبردهای سازگارانه 44/0، بر راهبردهای ناسازگارانه 41/0 و بر نگرش به کار و فعالیت 52/0 بود.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه آموزش مبتنی بر شفقت برای بهبود تنظیم هیجانی و تغییر نگرش به کار و فعالیت زنان سرپرست خانوار موثر است، این روش بهعنوان یک شیوه موثر مورد توجه درمانگران و متخصصین حوزه روانشناسی قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، شفقت، تنظیم هیجانی، سرپرست خانوار، نگرش به کار و فعالیت |
|
متن کامل [PDF 417 kb]
(46 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|