بررسی اثربخشی یادگیری تلفیقی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
|
بهار حاجرضایی ، حسن روشنی علیبنهسی ، محمد شاهعلی زاده ، مریم زینالی ، مهدی بدلی  |
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران |
|
چکیده: (18712 مشاهده) |
مقدمه: پیشرفتهای سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر، توجه تکنولوژی را به سوی نیازهای انسان برده است. یکی از نیازهای اساسی و سازنده انسان، مهارتهای تفکر انتقادی است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. تاکنون اثر متغیرهای زیادی بر تفکر انتقادی مورد بررسی قرار گرفته شده است، اما تأثیر استفاده از یادگیری تلفیقی بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری مغفول مانده است. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از یادگیری تلفیقی، بر پرورش مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بوده است.
روش: محققان در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده کردهاند. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشکیل میداد که از این جامعه دو کلاس به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST) بود. در اجرای پژوهش ابتدا آزمون مهارتهای تفکر انتقادی برای هر دو گروه (آزمایش و کنترل) اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت یک ترم تحصیلی با یادگیری تلفیقی و گروه کنترل به صورت حضوری آموزش دیدند. در آخر ترم پسآزمون مهارتهای تفکر انتقادی برای هر دو گروه اجرا شد. در نهایت نمرات حاصل از آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بین میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی در دو گروه آزمایشی و کنترل، قبل از مداخله آموزشی تفاوت معناداری نبود (گروه کنترل: 93/10، گروه آزمایش (25/11). نتایج بعد از مداخله آموزشی نشان داد که میزان نمره مهارتهای تفکر انتقادی گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه کنترل (میانگین گروه آزمایش: 41/13 و گروه کنترل: 16/11) افزایش یافته است (001/0p<).
نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش نشان داد که یادگیری تلفیقی بر مهارتهای تفکر انتقادی و زیرمؤلفههای تحلیل، ارزشیابی و استنباط تأثیر معناداری دارد اما بر مؤلفههای استدلال استقرایی و قیاسی تأثیر معناداری نداشت. بنابراین استفاده از یادگیری تلفیقی در آموزش، یکی از عوامل مهم رشد و شکوفاییدهنده مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری است، پس توصیه میشود دانشگاهها و اساتید از این روش آموزشی بیش از پیش بهره گیرند. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، یادگیری تلفیقی، یادگیری الکترونیکی، مهارتهای تفکر انتقادی، تحلیل |
|
متن کامل [PDF 709 kb]
(5596 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/18 | پذیرش: 1394/1/31 | انتشار: 1394/1/31
|
|
|
|