[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 17-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکرانتقادی دانشجویان پرستاری زابل 1392-1393
مهدیه پودینه مقدم ، مریم جهانتیغ حقیقی ، حسین شهدادی ، سلیمان سراوانی ، فهیمه شجاعی شاد
دانشکده پرستاری و مامایی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زابل،ایران ، moghadam07@yahoo.com
چکیده:   (20491 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری وظیفه آماده سازی دانش آموختگان با کفایتی را بر عهده دارد که بتوانند در محیط در حال تغییر جامعه و بالین، نیازهای مددجویان را تشخیص داده و در پرتو استفاده از بهترین شواهد علمی، مناسب ترین مراقبتها را ارائه دهند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش: این پژوهش به صورت نیمه تجربی؛ قبل و بعد از مداخله بر روی تمامی 43 دانشجوی کارشناسی پرستاری سال سوم و چهارم دانشگاه علوم پزشکی زابل که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند در سال 1393-1392 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 34 سؤالی تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود. برنامه آموزشی پرستاری مبتنی بر شواهد در قالب دو کارگاه برای افراد اجرا شد؛ پس از گذشت 45 روز پرسشنامه تفکر انتقادی مجدداً تکمیل شد و اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 17 و آمار توصیفی و آمار استنباطی در سطح معنی داری (P≤ 0/05) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان قبل از مداخله از 82/3±30/10 به25/3±04/12 بعد از مداخله ارتقاء پیدا کرده بود که براساس نتایج آزمون آماری t-paired معنی دار بود (P=0/001). بررسی مؤلفه های تفکر انتقادی به طور جداگانه نشان داد که نمره مؤلفه های ارزشیابی، تجزیه و تحلیل، استنباط و استدلال قیاسی بعد از مداخله افزایش داشته است که تنها در مؤلفه ارزشیابی (P=0/003) و استدلا ل قیاسی (P=0/001) معنی دار بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه به کارگیری روش مبتنی بر شواهد در آموزش پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی شود. از آنجایی‌که در روش مبتنی بر شواهد یادگیرنده نقش فعالی در یادگیری خود دارد بنابراین منجر به ارتقای تفکر در سطوح بالای یادگیری می شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر شواهد، تفکر انتقادی، پرستاری
متن کامل [PDF 211 kb]   (4038 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/4/16 | پذیرش: 1397/5/3 | انتشار: 1397/5/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poodineh Moghadam M, Jahantigh Haghighi M, Shahdadi H, Saravani S, Shojaei Shad F. The Impact of Evidence-Based Education on Nursing Students’ Critical Thinking. 3 JNE 2015; 4 (2) :9-17
URL: http://jne.ir/article-1-481-fa.html

پودینه مقدم مهدیه، جهانتیغ حقیقی مریم، شهدادی حسین، سراوانی سلیمان، شجاعی شاد فهیمه. تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکرانتقادی دانشجویان پرستاری زابل 1392-1393. آموزش پرستاری. 1394; 4 (2) :9-17

URL: http://jne.ir/article-1-481-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710