دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، gelayolalizadeh@yahoo.com
چکیده: (14932 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان گروه علوم پزشکی به علت شرایط تحصیلی شان بیش از سایر دانشجویان گروه های دیگر، در معرض آسیب سلامت عمومی و اختلالات روانی قرار دارند. توجه به سلامت این گروه دانشجویان، از جهت ارتقای توان علمی، عملی و پیشرفت تحصیلی شان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی وضعیت سلامت عمومی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی رشت انجام شد.
روش: این مطالعه همبستگی به روش سرشماری، بر روی کلیه دانشجویان مامایی و پرستاری مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی رشت، در نیمسال دوم 92-1391 انجام گرفت. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ای در دو قسمت مشخصات فردی و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (t-test و ضریب همبستگی پیرسون)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار سلامت عمومی دانشجویان مامایی و پرستاری به ترتیب 22/11± 85/22 و 8/10± 20/48 بود. بین میانگین نمره سلامت عمومی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی، اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (p=0/03). بین نمره کل سلامت عمومی دانشجویان مامایی و پرستاری با میانگین معدل آنان، همبستگی آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0
Namazi A, Alizadeh S, Kouchakzadeh talami S. General health in nursing and midwifery students and its relationship with academic achievement. 3 JNE 2015; 4 (3) :11-18 URL: http://jne.ir/article-1-528-fa.html
نمازی آسیه، علیزاده شیوا، کوچک زاده طالمی سبحانه. سلامت عمومی در دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی. آموزش پرستاری. 1394; 4 (3) :11-18