تاثیرآموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر استرس ادراک شده زنان مبتلا به پرفشاری خون
|
احمد اداوی ، رضا فتحی مرغملکی ، یعقوب مدملی |
دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران ، m_fathi1143@yahoo.com |
|
چکیده: (6491 مشاهده) |
مقدمه: فشار خون بالا بیماری خطرناکی است. اما برخلاف بیشتر بیماری ها بیماری فشار خون نشانه و نمود بیرونی ندارد. بهعلت طولانی بودن دورۀ درمان این بیماری، اغلب بیماران پس از مدتی، مصرف دارو را ترک کرده و ترجیح میدهند از روشهای غیردارویی برای درمان خود استفاده کنند. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت استرس، به شیوه شناختی- رفتاری، بر استرس ادراک شده در زنان مبتلا به فشار خون می باشد.
روش:این پژوهش نیمه تجربی بر روی 40 زن مبتلا به فشار خون با دامنه سنی بین30 تا 45 سال در دو گروه آزمایش و گواه، با پیش آزمون-پس آزمون با مرحله پیگیری انجام شد. آموزش مدیریت استرس در 10 جلسه ی 60 دقیقه ایی(هفته ایی دو جلسه) به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار سنجش، پرسشنامه استاندارد (استرس ادراک شده PSS) بود. پژوهش در چهار مرحله ی پیش آزمون، آموزش گروهی مدیریت استرس، پس آزمون و پیگیری، انجام گرفت.
یافته ها: بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ، سن، وضعیت تاهل و شغل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد(p>0/05). نتایج، تفاوت معناداری را بین نمرات استرس ادراک شده در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری نشان داد(002/0 p<).
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش مدیریت استرس می تواند به عنوان الگویی مداخله ایی، برای کاهش استرس ادراک شده در بینش زنان مبتلا به فشار خون، استفاده گردد. و در این میان پرستاران، با اطلاع از اثر گذاری مثبت مدیریت استرس برکنترل فشار خون، سبک رفتاری و نوع مراقبت معنی دارتر و با کیفیت تری را به افراد فشار خونی ارائه خواهند کرد. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری، استرس ادراک شده، پرفشاری خون، زنان |
|
متن کامل [PDF 540 kb]
(4177 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/12/3 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/3
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|