[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 62-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر استرس ادراک شده زنان مبتلا به پرفشاری خون
احمد اداوی ، رضا فتحی مرغملکی ، یعقوب مدملی
دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران ، m_fathi1143@yahoo.com
چکیده:   (6491 مشاهده)

مقدمه: فشار خون بالا بیماری خطرناکی است. اما برخلاف بیشتر بیماری ها بیماری فشار خون نشانه و نمود بیرونی ندارد. به­علت طولانی بودن دورۀ درمان این بیماری، اغلب بیماران پس از مدتی، مصرف دارو را ترک کرده و ترجیح می­دهند از روش­های غیردارویی برای درمان خود استفاده کنند. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت استرس، به شیوه شناختی- رفتاری، بر استرس ادراک شده در زنان مبتلا به فشار خون می باشد.

روش:این پژوهش نیمه تجربی بر روی 40 زن مبتلا به فشار خون با دامنه سنی بین30 تا 45 سال در دو گروه آزمایش و گواه، با پیش آزمون-پس آزمون با مرحله پیگیری انجام شد. آموزش مدیریت استرس در 10 جلسه ی 60 دقیقه ایی(هفته ایی دو جلسه) به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار سنجش، پرسشنامه استاندارد (استرس ادراک شده PSS) بود. پژوهش در چهار مرحله ی پیش آزمون، آموزش گروهی مدیریت استرس، پس آزمون و پیگیری، انجام گرفت.

یافته ها: بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ، سن، وضعیت تاهل و شغل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد(p>0/05). نتایج، تفاوت معناداری را بین نمرات استرس ادراک شده در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری نشان داد(002/0 p<).

نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش مدیریت استرس می تواند به عنوان الگویی مداخله ایی، برای کاهش استرس ادراک شده در بینش زنان مبتلا به فشار خون، استفاده گردد. و در این میان پرستاران، با اطلاع از اثر گذاری مثبت مدیریت استرس برکنترل فشار خون، سبک رفتاری و نوع مراقبت معنی دارتر و با کیفیت تری را به افراد فشار خونی ارائه خواهند کرد.

واژه‌های کلیدی: مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری، استرس ادراک شده، پرفشاری خون، زنان
متن کامل [PDF 540 kb]   (4177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/3 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adavi A, Fathi Marghmalaki R, Madmoli Y. The effect of cognitive-behavioral stress management training on perceived stress in women with hypertension. 3 JNE 2017; 6 (1) :56-62
URL: http://jne.ir/article-1-584-fa.html

اداوی احمد، فتحی مرغملکی رضا، مدملی یعقوب. تاثیرآموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر استرس ادراک شده زنان مبتلا به پرفشاری خون. آموزش پرستاری. 1396; 6 (1) :56-62

URL: http://jne.ir/article-1-584-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660