تبیین تجارب دانشجویان پرستاری در زمینه مشکلات آموزش دروس نظری پرستاری با روش شناسی کیفی
|
معصومه همتی مسلک پاک ، حسین حبیب زاده |
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، hemmatma@yahoo.com |
|
چکیده: (30000 مشاهده) |
مقدمه: اطمینان از کیفیت آموزش و حفظ و نگهداری آن یکی از وظایف اصلی دانشکده های پرستاری است. کسب
اطلاعات در مورد مشکلات آموزش دروس نظری، زمینه مناسب را برای اصلاح و رفع آن ها و فراهم کردن آموزش های
اثربخش تر، ایجاد می کند. هدف از این مطالعه تبیین مشکلات آموزش دروس نظری پرستاری از ادراک دانشجویان پرستاری با
رویکرد تحقیقات کیفی است.
روش: یک پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی، جهت رسیدن به هدف انجام شد. جمع آوری
اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با شرکت 17 دانشجوی پرستاری انجام گردید. نمونه گیری مبتنی بر هدف
از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، صورت گرفت.
یافته ها: با استفاده از تجزیه و تحلیل دست نوشته ها چهار طبقه مربوط به مشکلات آموزش دروس نظری دانشجویان
- پرستاری از مفاهیم استخراج شد: 1- مدرس غیر اثربخش 2- برنامه درسی غیرپویا 3- امکانات و محیط نامناسب آموزشی 4
عوامل مربوط به ویژگی های فرد تحت آموزش، از مشکلات آموزش دروس نظری پرستاری از ادراک دانشجویان پرستاری
بودند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ادراک دانشجویان از مشکلات آموزش دروس نظری پرستاری علاوه بر
مدرس، مربوط به عوامل دیگری نیز می باشد. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می گردد مسؤولین با تأمین امکانات و
تجهیزات محیط آموزشی و مدرسین با ارتقای مهارت های آموزشی و به کارگیری مهارت های ارتباطی، در برطرف کردن این
مشکلات گام های مؤثری در امر آموزش و ارتقای انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری بردارند.
کلید واژه ها: مشکلات آموزش دروس نظری، دانشجویان پرستاری، مطالعه کیفی |
|
واژههای کلیدی: مشکلات آموزش دروس نظری، دانشجویان پرستاری، مطالعه کیفی |
|
متن کامل [PDF 686 kb]
(2562 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/8/27 | پذیرش: 1391/11/4 | انتشار: 1397/5/3
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|