تاثیر تلفیق اصول اولیه ی آموزش مریل و یادگیری مبتنی بر تیم بر یادآوری و کاربرد در دانشجویان پرستاری
|
مهدیه امامیان خشتی ، مهناز قاسمی ، نرگس مهراجی ، سیدکاظم بنی هاشم ، مهدی بدلی  |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، badali.tech@gmail.com |
|
چکیده: (8499 مشاهده) |
مقدمه: مریل در انتقاد به روشهای سخنرانی در تدریس اعلام کرد که "صرف انتقال اطلاعات ، یادگیری و آموزش نیست". بلکه آموزش و یادگیری دارای اصولی می باشد که زیر بنای آموزش موثر است و به « اصول اولیه ی آموزش مریل » معروف شده است؛ همچنین یادگیری مبتنی بر تیم یکی از روشهای مورد تاکید آموزش پزشکی می باشد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استفاده از طراحی آموزشی مبتنی بر اصول اولیه ی آموزش مریل و یادگیری مبتنی بر تیم بر میزان دستیابی به اهداف یادآوری و کاربرد دانشجویان پرستاری پرداخته است. روش: روش انجام این پژوهش، شبهآزمایشی و طرح پژوهشی مورد استفاده، طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، پردیس مشکین شهر تشکیل می داد؛ نمونه پژوهش حاضر، شامل یک کلاس رشته پرستاری بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید؛ قبل از اجرای طراحی آموزشی مورد نظر، از هر دو گروه پیشآزمون اجرا شده، سپس طرح مورد نظر به مدت 5هفته اجرا و در نهایت پس آزمون دستیابی به اهداف یادآوری و کاربرد مورد اجرا قرار گرفت. یافته های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: بین میانگین نمره یادآوری و کاربرد در دو گروه آزمایشی و کنترل، قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی داری نبود (میانگین نمرات پیش آزمون در سطح یادآوری:گروه کنترل 1.70، گروه آزمایش 1.68 کاربرد: گروه کنترل 1.45 گروه آزمایش 1.47). نتایج بعد از مداخله آموزشی نشان داد که میزان نمره گروه آزمایش هم در سطح یادآوری و هم در سطح کاربرد بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل(میانگین نمرات پسآزمون در سطح یادآوری :گروه کنترل 14.70، گروه آزمایش 17.42 کاربرد: گروه کنترل 12.33گروه آزمایش 15.38). افزایش یافته است (001/0P<). نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که بین میزان دستیابی به اهداف یادآوری وکاربرد گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش از یادگیری بهتری برخوردار می باشد. در نتیجه با استفاده از اصول اولیهی آموزش مریل و یادگیری مبتنی بر تیم، می توان میزان دستیابی در سطح یادآوری و کاربرد را بهبود بخشید. |
|
واژههای کلیدی: اصول اولیه ی آموزش، یادگیری مبتنی بر تیم، یادآوری، کاربرد یادگیری |
|
متن کامل [PDF 321 kb]
(3391 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/2/1 | پذیرش: 1395/3/31 | انتشار: 1395/3/31
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|