[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) ::
جلد 6 شماره 6 صفحات 64-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه
منصوره عزیززاده فروزی ، رضوان علی میرزایی ، مه لقا دهقان ، اعظم حیدرزاده
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، heidarzadehaazam@yahoo.com
چکیده:   (4632 مشاهده)

     مقدمه: پرستاری در بخش مراقبت های ویژه حرفه ای مستقل و خلاق است، به همین دلیل اوج هنر پرستاری به شمار می آید. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان مهارت بالینی دانشجویان ترم آخر پرستاری استان کرمان برای ورود به بخش های مراقبت ویژه انجام شد.
    روش کار: این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی است. نمونه این مطالعه را کلیه دانشجویان پرستاری ترم آخر دانشکده های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393که در مجموع 130 بودند، تشکیل داد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مهارت بالینی در بخش های ویژه اعصاب، قلب و همودیالیز جمع آوری شد. از آزمون های تی تست، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
    یافته ها: میانگین کل مهارت های بالینی در بخش های مراقبت ویژه 06/12 ± 55/58 بود. بیشترین میانگین نمره به بخش مراقبت ویژه اعصاب (89/5 ±) 89/24 و کمترین میانگین (85/4 ±) 18/14 به بخش همودیالیز اختصاص یافت. مهارت های کار با دستگاه ونتیلاتور، کار با دستگاه پیس میکر آماده کردن دستگاه همودیالیز نامطلوب ترین مهارت های دانشجویان به ترتیب در بخش های ویژه اعصاب، قلب و همودیالیز بود.
    نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه توجه بیشتر به آموزش مهارت های بالینی در محیط واقعی برای دانشجویان پرستاری ضروری به نظر می رسد که می توان با برنامه ریزی هایی از جمله افزایش واحد های کارآموزی در بخش های ویژه، تهیه لاگ بوک هایی که بطور واقعی تکمیل و مورد ارزیابی قرار گیرند، به این امر دست یافت.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت بالینی، دانشجویان پرستاری، بخش مراقبت های ویژه، کرمان
متن کامل [PDF 672 kb]   (1864 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/5 | پذیرش: 1396/11/10 | انتشار: 1396/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


عزیززاده فروزی منصوره، علی میرزایی رضوان، دهقان مه لقا، حیدرزاده اعظم. بررسی میزان مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه . آموزش پرستاری. 1396; 6 (6) :58-64

URL: http://jne.ir/article-1-613-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710