[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 15-8 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مدل مشارکت پرسنل پرستاری بر کارآیی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
نادر آقاخانی ، سید حمید شریف نیا ، محمدرضا دهقانی ، حمید حجتی ، سامیه غنا ، میترا حکمت افشار ، سامره اقتدار
د ع پ شیراز ، Mohammadrezadehghani@gmail.com
چکیده:   (61602 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی یکی از اجزای اصلی برنامه‌های دانشجویان پرستاری می‌باشد و عدم کسب توانمندی‌های لازم در این حیطه از مشکلات دانش‌آموختگان این رشته تحصیلی است. بر همین اساس، ضرورت استفاده از روش‌های نوین آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی بیش از پیش دارای اهمیت می‌باشد. یکی از این راهکارها استفاده از روش مشارکت پرسنل پرستاری در امر آموزش بالینی است. این پژوهش درصدد شناسایی اثربخشی این روش بر کارآیی آموزش بالینی بر دانشجویان پرستاری و کاربرد نتایج در جهت حل مشکلات آموزش بالینی صورت گرفته است. روش: در این پژوهش تجربی، 40 نفر از دانشجویان پرستاری دوره کارآموزی عفونی به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفره آزمون و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمون روش مشارکت پرستاری و گروه شاهد آموزش‌های روتین را دریافت کردند. در پایان دوره کارآموزی مهارت‌های بالینی دانشجویان با استفاده از چک لیست بررسی گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار و جهت بررسی ارتباط بین متغیرها، از آزمون t و از نرم‌افزار SPSS v.16 استفاده شد. یافته‌ها: در این مطالعه، پژوهش در دو گروه آزمون و شاهد از نظر مشخصات دموگرافیکی همگن بودند. در این پژوهش سنی شرکت‌کننده‌ها 87/19، 65% مؤنث و 5/92% مجرد بودند. همچنین گروه آزمون در مهارت‌های بالینی از قبیل مهارت در دادن دارو، ارتباط با بیمار، رعایت نکات ایزولاسیون و پانسمان نمره بیشتری نسبت به گروه شاهد کسب نموده و اختلاف معناداری با گروه شاهد داشتند (05/0>p). نتیجه‌گیری: در روش مشارکت پرسنل پرستاری، فراگیران در داخل گروه و بین گروه، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و همکاری، اعتماد به نفس و درک آن‌ها افزایش می‌یابد و میزان یادگیری با این شیوه بیشتر و کسب مهارت‌ها بهتر از کارآموزی روتین است. لذا اجرای این روش به شکل گسترده در حرفه پرستاری و دیگر رشته‌های علوم پزشکی توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: اثربخشی، مدل مشارکت، کارآیی، آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری، بخش عفونی، ارومیه
متن کامل [PDF 1012 kb]   (4113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/10/18 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghakhani N, Sharifnia H, Dehghani M R, Hojati H, Ghena S, Hekmat afshar M et al . Effect of the nursing staff associate model on nursing students' clinical learning. 3 JNE 2013; 2 (1) :8-15
URL: http://jne.ir/article-1-63-fa.html

آقاخانی نادر، شریف نیا سید حمید، دهقانی محمدرضا، حجتی حمید، غنا سامیه، حکمت افشار میترا و همکاران.. اثربخشی مدل مشارکت پرسنل پرستاری بر کارآیی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1392; 2 (1) :8-15

URL: http://jne.ir/article-1-63-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657