طراحی و روانسنجی پرسشنامه انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی از انتخاب رشته تحصیلی
|
شهناز پولادی ، فرزانه نوروزی |
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران |
|
چکیده: (5700 مشاهده) |
مقدمه: داشتن انگیزه خصوصاً در مورد انتخاب رشته های مربوط به علوم پزشکی از حساسیت خاصی برخوردار است. نظر به اینکه آگاهی از انگیزه دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی سهم به سزایی در کیفیت فرآیند آموزش و پیشرفت دانشجویان در آینده خواهد داشت؛ این مطالعه با هدف، طراحی و روانسنجی پرسشنامه انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی از انتخاب رشته تحصیلی انجام شد.
روش کار: در این پژوهش روش شناسی، 204 دانشجوی رشته پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیمسال دوم 94-93 به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. نسخه اولیه پرسشنامه بر اساس بررسی متون طراحی شد. پس از تأیید اعتبار صوری و محتوی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصین، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی انجام گردید. پایایی درونی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: نسخه اول پرسشنامه انگیزه دانشجویان از انتخاب رشته تحصیلی با 14 گویه طراحی گردید. در فرایند روان سنجی پرسشنامه طی انجام روایی محتوی هیچ گویه ای حذف نگردید. پرسشنامه با شاخص روایی محتوایی91/. و نسبت روایی محتوایی 9/. از روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. براساس تحلیل عامل اکتشافی نسخه نهایی پرسشنامه با14گویه در قالب 3 عامل انگیزشی شامل عوامل انگیزشی مادی، معنوی و اجتماعی با توان پیش بینی 55/0 گویای روایی سازه پرسشنامه می باشد؛ همچنین پرسشنامه با آلفای کرونباخ 7/0 از پایایی مطلوبی برخوردار می باشد.
نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی مطلوب پرسشنامه انگیزش دانشجویان پرستاری و مامایی از انتخاب رشته تحصیلی، بکارگیری آن توسط محققین ، جهت بازخورد به رسانه های جمعی، مسئولین و اساتید مرتبط با رشته های پرستاری و مامایی به منظور افزایش تلاش در جهت کاهش موانع و افزایش انگیزه دانشجویان توصیه می گردد. |
|
واژههای کلیدی: انگیزه، رشته تحصیلی، دانشجویان، پرستاری، مامایی |
|
متن کامل [PDF 853 kb]
(4114 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/5/1 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/3
|
|
|
|