دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)، تهران، ایران ، ebadi1347@bmsu.ac.ir
چکیده: (6576 مشاهده)
مقدمه: تجارب بالینی در برنامه آموزش پرستاری حیاتی بوده و دانشجویان پرستاری را برای مواجهه با موقعیتهای واقعی بالینی آماده میسازد. این مطالعه با هدف آسیب شناسی کارآموزیهای داخلی جراحی رشته پرستاری در دانشکده پرستاری انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بوده که در سال ۱۳۹۳ بر روی 20 دانشجوی پرستاری که در حال گذراندن کارآموزیهای داخلی جراحی بودند، به صورت سرشماری انجام شد. انتخاب مربیان بالینی با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف انجام شد و روند کار از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انفرادی و گروهی ادامه یافت. مصاحبهها تا اشباع دادهها ادامه یافت و از روش 5 مرحله گرانهایم و لاندمن برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: پس از تحلیل مصاحبههای انفرادی و گروهی تعداد 694 کد اولیه بدست آمد که در 3 طبقه اصلی عوامل مربوط به مربی با زیرطبقات صلاحیت، نگرش به بالین، ارتباطات بین فردی، نظارت و ارزشیابی، برنامه آموزشی با زیرطبقات تقسیم مربی، محیط بالینی و برنامه ریزی ناکارآمد و عوامل مربوط به فرم بررسی/ لوگ بوک با زیر طبقات مشکلات محتوایی لوگ بوک و فرم بررسی، زمان زیاد تکمیل لوگ بوک و عدم پذیرش روانی لوگ بوک و فرم بررسی طبقه بندی شدند.
نتیجه گیری: ارتقاء کیفیت آموزش بالینی با توجه به رسالت اصلی رشته پرستاری که مراقبت ایمن از بیماران است، این امر را ضروری میکند که برنامه ریزان آموزشی در انتخاب بخش، انتخاب مربیان توانمند و با صلاحیت حرفهای و برگزاری دورههای آموزشی توجه خاصی بکنند.
Nehrir B, Ebadi A, Vanaki Z, Khademolhosseini S M, Mokhtari Nouri J. Medical Surgical Nursing Pathology: A Qualitative Study. 3 JNE 2016; 5 (4) :1-7 URL: http://jne.ir/article-1-721-fa.html
نحریر بتول، عبادی عباس، ونکی زهره، خادم الحسینی محمد، مختاری نوری جمیله. آسیب شناسی کارآموزی داخلی جراحی رشته پرستاری: یک مطالعه کیفی. آموزش پرستاری. 1395; 5 (4) :1-7