[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 30-24 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه ی گروهی بر افسردگی و استرس ادراک شده دانشجویان دختر
رضا عرب مارکده ، اکرم دهقانی
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران ، dehghani2016@phu.iaun.ac.ir
چکیده:   (2975 مشاهده)
مقدمه: اختلال افسردگی با شیوعگسترده­ای با حدود 25-10 درصد برای زنان و 12-10 درصد برای مردان در طول عمر به عنوان سرماخوردگی روانی از سال­ها پیش معروف بوده است. دوره‌ی تحصیلی دانشگاهی به واسطه‌ی حضور عوامل متعدد، دوره‌ی فشارزایی بوده و احتمال رخ دادن افسرگی در آن بسیار شایع است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه‌ی گروهی بر افسردگی و استرس ادراک شده دانشجویان دختر انجام شد.
روش‌ کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. از این میان به شیوه نمونه گیری هدفمند 30 آزمودنی به کمک پرسشنامه افسردگی بک انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه‌ی گروهی قرار گرفت. برای جمع آوری داده‌ها، از مقیاس افسردگی بک و مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران استفاده شد که در پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و تحلیل کوواریانس مانکوا در سطح معناداری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که رفتار درمانی دیالکتیکی در بهبود افسردگی(801/0P=) و استرس ادراک شده(023/0P=) دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی موثر بوده است.
نتیجه‌گیری: بنابر نتایج بدست آمده، رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی، می‌تواند موجب بهبود افسردگی و استرس ادراک شده دانشجویان دختر شود. بنابراین، این مداخله به عنوان درمانی مؤثر در بهبود این نشانه‌ها می تواند کاربرد داشته باشد و می توان با اجرای آن به بهبود وضعیت مبتلایان به افسردگی کمک کرد.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار درمانی دیالکتیکی، افسردگی، استرس ادراک شده، دانشجویان
متن کامل [PDF 675 kb]   (1429 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/2/31 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab Markadeh R, Dehghani A. The Effectiveness of Group-Based Dialectic Behavioral Therapy on Depression and Perceived Stress of Female Students. 3 JNE 2018; 7 (6) :24-30
URL: http://jne.ir/article-1-922-fa.html

عرب مارکده رضا، دهقانی اکرم. اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه ی گروهی بر افسردگی و استرس ادراک شده دانشجویان دختر. آموزش پرستاری. 1397; 7 (6) :24-30

URL: http://jne.ir/article-1-922-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645