[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 9 شماره 6 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مهارت‌های اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی
فریده دخیلی ، عبدالمجید بحرینیان ، حجت اله فراهانی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران ، majid.bahrainian@gmail.com
چکیده:   (2698 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت و پیامدهای منفی آن و نظر به اهمیت مهارت‌های اجتماعی وخودکارآمدی، مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش مهارت‌های اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی انجام شد.
روش‌ کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بودند که از افراد داوطلب واجد شرایط 120 نفر به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌های مهارت‌های اجتماعی کرامتی(1386)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1999) بودند. برای تحلیل داده­ها از مدل­سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم­افزار (SPSS) نسخه 24 استفاده شد.
یافته‌ها:  میانگین و انحراف معیار متغیرهای مهارت‌های اجتماعی010/8 ± 33/45، خودکارآمدی487/13 ± 28/59 و اعتیاد به اینترنت867/18 ± 16/82 بود. نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین مهارت‌های اجتماعی با اعتیاد اینترنت (492/0- =r) و خودکارآمدی با اعتیاد به اینترنت(463/0- =r) وجود داشت(01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی نقش میانجی در رابطه بین مهارت‌های اجتماعی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان بازی می‌کند.
نتیجه‌گیری:  با توجه به تاثیر مهارت‌های اجتماعی و خودکارآمدی بر میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی، به نظر می‌رسد با تقویت مهارت‌های اجتماعی و روحیه خودکارآمدی می‌توان اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، اعتیاد به اینترنت، خودکارآمدی، دانشجویان علوم پزشکی .
متن کامل [PDF 310 kb]   (1086 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/26 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dakhili F, Bahrainian A M, Farahani H. The Role of Social Skills in Medical Students' Internet Addiction through the Mediation of Self-efficacy. 3 JNE 2021; 9 (6) :1-10
URL: http://jne.ir/article-1-1218-fa.html

دخیلی فریده، بحرینیان عبدالمجید، فراهانی حجت اله. نقش مهارت‌های اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (6) :1-10

URL: http://jne.ir/article-1-1218-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645