[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 92-79 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای عزت نفس در رابطه ارتباط والد فرزند و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور
معصومه جعفری ندرآبادی ، فریبرز باقری ، رضا قربان جهرمی
گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، f.bagheri@srbiau.ir
چکیده:   (396 مشاهده)

مقدمه: بررسی رفتارهایی که می­تواند منجر به سبک زندگی سالم تحصیلی برای فراگیران شود، همواره مورد علاقه پژوهشگران بوده است. هدف از این مطالعه بررسی نقش واسطه­ای عزت نفس در رابطه ارتباط والد فرزند و رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور بود.
روش کار: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1400-1399در بر­ گرفت که به صورت نمونه­ گیری در دسترس تعداد ۷۴۴ نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه ارتباط والد- فرزند بود.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار نمره سبک ارتقاء دهنده تحصیلی (43/11±72/83)، سبک بازدارنده تحصیلی (62/13±02/72)، الگوی آزادی مدار (34/10±13/62) و الگوی امنیت مدار در رابطه والد-فرزند (93/13±12/65) و عزت نفس (28/4±44/33) بود. نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین سبک ارتقاء دهنده تحصیلی (12/0) و سبک بازدارنده تحصیلی (27/0) با الگوی آزادی مدار در رابطه والد-فرزند و ضریب همبستگی بین سبک بازدارنده تحصیلی (20/0) با الگوی امنیت مدار در رابطه والد-فرزند در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین ضریب همبستگی بین سبک زندگی تحصیلی ارتقاء دهنده (11/0) و بازدارنده (21/0) با عزت نفس در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین عزت نفس در رابطه بین رابطه والد فرزند و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور دارای نقش میانجی بود (05/0 >P).
نتیجه گیری: بر این اساس رفتارهای سبک زندگی سلامت محور در دانش آموزان با عزت نفس و ارتباط بین والد-فرزند رابطه دارد و عزت نفس در این بین دارای نقش میانجی است.

واژه‌های کلیدی:  عزت نفس، سبک زندگی سلامت محور، رابطه والد فرزند
متن کامل [PDF 364 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/1 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafary Nadrabady M, Bagheri F, Ghorban Jahromi R. The Mediating Role of Self-Esteem in the Relationship between Parent-Child Relationship and Health-oriented Academic Lifestyle. 3 JNE. 2022; 11 (1) :79-92
URL: http://jne.ir/article-1-1322-fa.html

جعفری ندرآبادی معصومه، باقری فریبرز، قربان جهرمی رضا. نقش واسطه ای عزت نفس در رابطه ارتباط والد فرزند و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور. آموزش پرستاری. 1401; 11 (1) :92-79

URL: http://jne.ir/article-1-1322-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 28 queries by YEKTAWEB 4422