ارتباط بین خودکارآمدی و مهارت های فنآوری اطلاعات با آمادگی یادگیری آنلاین دانشجویان پرستاری و مامایی
|
سیده رقیه عبدی کوهی خیلی ، مجتبی رضایی راد |
گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، mojtabarezaeirad@yahoo.com |
|
چکیده: (377 مشاهده) |
مقدمه: چشمانداز آموزش با پذیرش گسترده پلتفرمهای یادگیری آنلاین دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده است و فرصتها و چالشهایی را برای دانشجویان در رشتههای مختلف ارائه میدهد. لذا بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و مهارتهای فنآوری اطلاعات بر آمادگی یادگیری آنلاین دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردید.
روش کار: این مطالعه با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1248 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای طبق جدول کرجسی و مورگان 297 نفر (مامایی= 125نفر و پرستاری= 172 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مطالعه از پرسشنامه های خودکارآمدی بندورا، مهارت های فناوری اطلاعات ایروین و مک لین و آمادگی واتکینز و همکاران برای یادگیری آنلاین استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی، میانگین، انحراف معیار و همچنین آمار استنباطی، آزمون رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. تمامی موضوعات آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 و در سطح معناداری (05/0> p) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی(001/0 =p، 45/0 = β) و مهارتهای فنآوری اطلاعات(001/0 =p، 36/0 = β) با آمادگی یادگیری آنلاین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت خودکارآمدی و مهارتهای فناوری اطلاعات دانشجویان میتواند به بهبود آمادگی آنها برای یادگیری آنلاین کمک کند. این نتایج میتواند برای برنامهریزی و اجرای آموزشهای آنلاین در رشتههای پرستاری و مامایی مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: دانشجویان پرستاری و مامایی، آمادگی یادگیری آنلاین، خودکارآمدی، مهارتهای فنآوری اطلاعات |
|
متن کامل [PDF 354 kb]
(281 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/20 | پذیرش: 1403/5/21 | انتشار: 1403/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|