تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کمتوان ذهنی
|
مهناز طالبی ، فرح نادری ، سعید بختیارپور ، سحر صفرزاده  |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، nmafrahh@yahoo.com |
|
چکیده: (3454 مشاهده) |
مقدمه: مادران کودکان کمتوان ذهنی دارای مشکلات روانشناختی بسیاری هستند و آموزش بهزیستی روانشناختی یکی از روشهای آموزشی نسبتا جدید برای بهبود ویژگیهای روانشناختی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کمتوان ذهنی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 30 مادر پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (15 مادر در هر گروه) تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روش بهزیستی روانشناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با مقیاس تحمل آشفتگی Simons and Gaher و پرسشنامههای سرگردانی ذهنی Merazek و همکاران و افسردگی Beck و همکاران جمعآوری و با روشهای خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>)، اما گروهها در مرحله پسآزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معنیداری داشتند (05/0P<). به عبارت دیگر، آموزش بهزیستی روانشناختی باعث افزایش تحمل آشفتگی و کاهش سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کمتوان ذهنی شد (001/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی در بهبود ویژگیهای روانشناختی در مادران کودکان کمتوان ذهنی توصیه میشود که درمانگران و متخصصان سلامت از روش آموزش بهزیستی روانشناختی برای افزایش تحمل آشفتگی و کاهش سرگردانی ذهنی و افسردگی استفاده کنند.
|
|
واژههای کلیدی: بهزیستی روانشناختی، تحمل آشفتگی، سرگردانی، افسردگی، کمتوان ذهنی |
|
متن کامل [PDF 268 kb]
(2034 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/8 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|