مدل یابی معادلات ساختاری رابطه خودکارآمدی و تعهد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
|
منصوره کافی زاده ، علی اکبر شیخی فینی ، عبدالوهاب سماوی |
دانشگاه هرمزگان ، ashaikhifini@yahoo.com |
|
چکیده: (2787 مشاهده) |
مقدمه: تعهد تحصیلی یک عامل مهم در پیش بینی ادامه تحصیل دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنها میباشد که بر اساس مدل خودتنظیمی قابل تبیین میباشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی و تعهد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان انجام شد.
روش کار: روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و از ﻧﻮع ﻣﺪلیﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری بود که در سال تحصیلی 99-1389 انجام شد. 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، مقیاس تعهد تحصیلی و پرسشنامه انگیزه پیشرفت گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 19و Smart-PLS صورت گرفت و برای بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه بین خودکارآمدی و تعهد تحصیلی از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار متغیرهای تعهد تحصیلی 05/25±58/129، خودکارآمدی 81/26±29/118 و انگیزه پیشرفت 75/14±73/84 به شرح ذکر شده محاسبه شد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تعهد تحصیلی با خودکارآمدی (0001/0=P، 469/0=r) و انگیزه پیشرفت (0001/0=P، 574/0=r) همبستگی مثبت و معنیدار داشت. همچنین خودکارآمدی با ضریب مسیر 247/0 با نقش میانجی انگیزه پیشرفت بر تعهد تحصیلی (0001/0=P، 727/7=t) موثر بوده است.
نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که خودکارآمدی بهطور مستقیم و با نقش میانجی انگیزه پیشرفت بر میزان تعهد تحصیلی دانشجویان موثر بوده است. پیشنهاد میشود که مراکز آموزش پزشکی جهت افزایش تعهد تحصیلی در دانشجویان به ارتقاء خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان توجه داشته باشند. |
|
واژههای کلیدی: انگیزه، پیشرفت، خودکارآمدی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی |
|
متن کامل [PDF 360 kb]
(1694 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|