[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 41-50 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی معادلات ساختاری رابطه خودکارآمدی و تعهد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
منصوره کافی زاده ، علی اکبر شیخی فینی ، عبدالوهاب سماوی
دانشگاه هرمزگان ، ashaikhifini@yahoo.com
چکیده:   (115 مشاهده)
مقدمه: تعهد تحصیلی یک عامل مهم در پیش بینی ادامه تحصیل دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آن­ها می­باشد که بر اساس مدل خودتنظیمی قابل تبیین می­باشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی و تعهد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان انجام شد.
روش­ کار: روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و از ﻧﻮع ﻣﺪلیﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری بود که در سال تحصیلی 99-1389 انجام شد. 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش نمونه­گیری سهمیه­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، مقیاس تعهد تحصیلی و پرسشنامه انگیزه پیشرفت گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزار SPSS نسخه 19و Smart-PLS صورت گرفت و  برای بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه بین خودکارآمدی و تعهد تحصیلی از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار متغیر­های تعهد تحصیلی 05/25±58/129، خودکارآمدی 81/26±29/118 و انگیزه پیشرفت 75/14±73/84 به شرح ذکر شده محاسبه شد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تعهد تحصیلی با خودکارآمدی (0001/0=P، 469/0=r) و انگیزه پیشرفت (0001/0=P، 574/0=r) همبستگی مثبت و معنی­دار داشت. همچنین خودکارآمدی با ضریب مسیر 247/0 با نقش میانجی انگیزه پیشرفت بر تعهد تحصیلی (0001/0=P، 727/7=t) موثر بوده است.
نتیجه گیری: یافته­ها نشان می­دهد که خودکارآمدی به­طور مستقیم و با نقش میانجی انگیزه پیشرفت بر میزان تعهد تحصیلی دانشجویان موثر بوده است. پیشنهاد می­شود که مراکز آموزش پزشکی جهت افزایش تعهد تحصیلی در دانشجویان به ارتقاء خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان توجه داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: انگیزه، پیشرفت، خودکارآمدی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kafizade M, Shaikhi Fini A, Samavi A. Structural Equation Modeling of Relationship between Self-Efficacy and Academic Commitment with the Mediating Role of Achievement Motivation Motivation in Medical University Students. 3 JNE. 2020; 9 (4) :41-50
URL: http://jne.ir/article-1-1180-fa.html

کافی زاده منصوره، شیخی فینی علی اکبر، سماوی عبدالوهاب. مدل یابی معادلات ساختاری رابطه خودکارآمدی و تعهد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (4) :41-50

URL: http://jne.ir/article-1-1180-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227