[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 35-54 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه‌های ایران و تنسی امریکا
فرزانه غلامی مطلق ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، Nobahar43@semums.ac.ir
چکیده:   (565 مشاهده)

مقدمه: ارتقاء کیفیت و پویایی برنامه‌های آموزش عـالی پرستاری مستلزم ارزشیابی و بررسی‌های کمی و کیفی مسـتمر و به‌ کار‌بردن نتایج حاصل از ارزشیابی در عمل است. غفلت از کیفیت آموزش عالی و کارایی دانش آموختگان به ویژه آموزش دکتری یکی از نگرانی­های عمده نظام آموزشی سلامت می­باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری ایران و دانشگاه تنسی آمریکا انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی _تطبیقی در سال 1398 انجام شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه­های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از الگوی چهار مرحله ­ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: اگرچه از نظر مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی مشاهده گردید، اما مقایسه نشان داد در دانشگاه تنسی طرح درس­ها متناسب با نیازها و مشکلات جامعه است. ادامه تحصیل در مقطع دکتری در گرایش­های متفاوتی امکان­پذیر می­باشد. دانشگاه سه راه را برای ورود به دوره دکتری DNP، BSN ، MSN ارائه می­دهد. تمرکز اصلی برنامه دکترا تحقیق علمی و توسعه تئوری است. برنامه آموزشی به صورت تمام­و­قت و نیمه­وقت با استفاده ازفنّاوری­ های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور و نزدیک ارائه می­شود و جذب دانشجو به طور مستقل توسط دانشگاه صورت می­پذیرد، در حالی که در ایران این امکان وجود ندارد و این مقطع صرفاً تمام­وقت است و پذیرش دانشجو از طریق آزمون انجام می­شود.
نتیجه­ گیری: بادر نظر گرفتن اهمیت نقش و وظایف فارغ­ التحصیلان دوره دکترای پرستاری در توسعه رشته و نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، پیشنهاد می­گردد، در اهداف، رسالت، محتوای برنامه درسی، رویکرد اجرایی و ارزشیابی این دوره، بازنگری­هایی صورت گیرد تا بتوان با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کوریکولوم­ های پرستاری، کیفیت آموزش و به تبع آن کیفیت دانش آموختگان دکتری پرستاری را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، مطالعه تطبیقی، دکتری پرستاری، نظام آموزشی، ایران، تنسی آمریکا
متن کامل [PDF 372 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/5/8 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Motlagh F, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing doctoral education system in Iran and Tennessee American universities. 3 JNE. 2021; 10 (1) :35-54
URL: http://jne.ir/article-1-1181-fa.html

غلامی مطلق فرزانه، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه‌های ایران و تنسی امریکا. آموزش پرستاری. 1400; 10 (1) :35-54

URL: http://jne.ir/article-1-1181-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4299