[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 32-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استفاده از شیوه بازخوردی در آموزش به بیمار بر مهارتهای‌ ارتباطی دانشجویان پرستاری
مرجان علیشاهی ، معصومه برخورداری شریف آباد ، خدیجه نصیریانی ، حسین فلاح زاده
دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
چکیده:   (2282 مشاهده)
مقدمه: کلید ایفای نقش در حرفه پرستاری برقراری ارتباط مناسب است و مهارت‌های ارتباطی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لازم برای پرستاران توصیف شده است. رویکردهای مختلفی برای توسعه ارتباطات حرفه‌ای در تعامل پرستار و بیمار وجود دارد. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر استفاده از شیوه بازخوردی در آموزش به بیمار بر مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که در سال 1399 انجام شد. نمونه مورد مطالعه را 81 دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، که در حال گذراندن دوره کارآموزی در عرصه بودند، تشکیل میداد که با تخصیص تصادفی در دو گروه (41 نفر در گروه کنترل و 40 نفر در گروه آزمون) قرار گرفتند. برای گروه آزمون، نحوه آموزش به بیمار به شیوه بازخوردی آموزش داده شد و از آنها خواسته شد به این شیوه به بیماران آموزش دهند. گروه کنترل، آموزش به بیمار را به شیوه مرسوم انجام می دادند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، کا اسکوئر و تی تست) از طریق SPSS نسخه 20 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نمره کل مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری، قبل از مداخله، در گروه کنترل 71/6±80/70 و در گروه آزمون 50/4±67/70 بود. مهارت‌های ارتباطی دانشجویان بعد از آموزش به بیمار توسط دانشجویان پرستاری، در هر دو گروه کنترل (88/4±65/88) و گروه آزمون (62/3±17/110) افزایش داشت. تفاوت بین گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله معنادار بود (05/0>P).
نتیجه‌گیری: براساس یافته ها، آموزش به بیمار به شیوه بازخوردی بطورمعنی داری منجر به بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان می شود . لذا مربیان و اساتید پرستاری می توانند از این روش و سایر استراتژی های افزایش تعامل جهت بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان در برنامه ریزی درسی خود استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌ ارتباطی، آموزش به بیمار، دانشجوی پرستاری، شیوه بازخوردی
متن کامل [PDF 342 kb]   (981 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/28 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alishahi M, Barkhordari-Sharifabad M, Nasiriani K, Fallahzadeh H. The Effect of Using Teach-Back Method in Patient Education on Communication Skills of Nursing Students. 3 JNE 2021; 10 (2) :23-32
URL: http://jne.ir/article-1-1219-fa.html

علیشاهی مرجان، برخورداری شریف آباد معصومه، نصیریانی خدیجه، فلاح زاده حسین. تأثیر استفاده از شیوه بازخوردی در آموزش به بیمار بر مهارتهای‌ ارتباطی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1400; 10 (2) :23-32

URL: http://jne.ir/article-1-1219-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657