[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 87-77 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی الگوی آموزشی بایبی و گانیه بر تفکر نقادانه و خلاق دانش آموزان
فائزه میرصمدی، علی نقی اقدسی، تورج هاشمی، شهرام واحدی
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (385 مشاهده)
مقدمه: ﮔﺴﺘﺮش ﺗﻔﮑﺮ نقادانه و خلاق یﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮیﻦ اﻫﺪاف ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﺖ. مدل آموزشی بایبی و گانیه از جمله روشهای تدریس هستند که به نظر میرسد در تقویت این دسته از مهارتهای تفکر نقش داشته باشند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مدل آموزشی بایبی و مدل آموزشی گانیه بر تفکر نقادانه و خلاق دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش نیمه­آزمایشی (پیشآزمون- پس‌آزمون با گروه گواه) دربرگیرنده کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 60 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (20 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. هر سه گروه پرسشنامه ارزیابی مهارت تفکر خلاق کارتر (2009) و آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیرز را به عنوان پیشآزمون تکمیل کردند و پس از اتمام هشت جلسه 60 الی 90 دقیقهای مدل آموزشی بایبی و هشت جلسه 60 الی 90 دقیقهای مدل آموزشی گانیه (هریک هفته‌ای دو جلسه به مدت 4 هفته) پرسشنامههای مذکور توسط گروهها تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیره در نرمافزار SPSS.15 تحلیل شدند.
یافتهها: هر دو الگوی آموزشی بایبی و مدل آموزشی گانیه بر تفکر نقادانه و تفکر خلاق دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه تاثیر معناداری داشتند (001/0p<)؛ با این حال، مدل آموزشی بایبی نسبت به مدل آموزشی گانیه بر ارتقای تفکر نقادانه و تفکر خلاق تاثیر بیشتری داشتند (001/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به برتری اثربخشی مدل آموزشی بایبی بر پرورش تفکر نقادانه و تفکر خلاق دانشآموزان استفاده از ‌این روش تدریس به دلیل شواهد پژوهشی اندک با احتیاط بیشتری توصیه می‌شود؛ با این حال، بایستی اهمیت برگزاری دوره‌های آموزش این رویکرد به معلمان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت توضیح داده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، الگو، بایبی، گانیه، تفکر نقادانه، تفکر خلاق
متن کامل [PDF 263 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/28 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirsamadi F. Comparison of The Effectiveness of 5E Model and Ganiye Educational Model on Critical Thinking and Creative Thinking of Students. 3 JNE. 2022; 10 (6) :77-87
URL: http://jne.ir/article-1-1321-fa.html

میرصمدی فائزه، اقدسی علی نقی، هاشمی تورج، واحدی شهرام. مقایسه اثربخشی الگوی آموزشی بایبی و گانیه بر تفکر نقادانه و خلاق دانش آموزان. آموزش پرستاری. 1400; 10 (6) :87-77

URL: http://jne.ir/article-1-1321-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4410