اثربخشی آموزش گروهی مؤلفههای شناخت و عمل به وظایف دینی بر ارتقاء شادی
|
فاطمه یعقوبیان ، محمدباقر کجباف ، امیر قمرانی  |
دانشگاه اصفهان ، m.b.kaj@edu.ui.ac.ir |
|
چکیده: (13544 مشاهده) |
مقدمه: شادی از جمله هیجانهای مؤثر در سلامت روان میباشد که توجه مستمر و تلاش در جهت ارتقای آن مورد اهمیت است. بدین منظور در سالهای گذشته، برخی از روانشناسان شادی و پژوهشگران کوشیدهاند روشهایی برای افزایش میزان شادی در افراد ارایه دهند. از جمله این روشها میتوان به آموزشهای دینی و معنوی اشاره کرد. از این رو هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مؤلفههای شناخت و عمل به وظایف دینی بر میزان شادی دانشجویان بود. روش: در این پژوهش نیمه تجربی، 40 نفر از دانشجویان مؤسسه عالی المهدی اصفهان در سال تحصیلی 1392-1391 به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفره آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مؤلفههای شناخت و عمل به وظایف دینی دریافت کرد و گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکرد. قبل از مداخله و هشت هفته بعد از اتمام مداخله هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد را تکمیل کردند. میزان اعتبار این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 90/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS v.18 استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش دو گروه آزمایش و شاهد از نظر مشخصات دموگرافیکی همگن بودند (002/0=p). میانگین سنی شرکتکنندهها (84/1±)52/21 بود. مقایسه میانگین نمرات پس آزمون شادی در گروههای مورد مطالعه و تحلیل کوواریانس نمرات آزمون شادی نشان داد بین گروه آزمایش و شاهد تفاوت معناداری وجود دارد (002/0=p). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مؤلفههای شناخت و عمل به وظایف دینی بر شادی دانشجویان مؤثر بوده است. لذا نقش آموزش مؤلفههای شناخت و عمل به وظایف دینی جهت ارتقای شادی دانشجویان باید مدنظر قرار گرفته شود. |
|
واژههای کلیدی: مؤلفههای شناخت و عمل به وظایف دینی، شادی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 704 kb]
(2161 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/24 | پذیرش: 1392/10/24 | انتشار: 1392/10/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|