[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 51-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی
زهره میرکازهی ریگی ، حسین کریمی مونقی ، سعیده دادپیشه ، مهین تفضلی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران ، tafazolim@mums.ac.ir
چکیده:   (194 مشاهده)
مقدمه:‌  نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی، تسهیل کننده تفکر، آموزش، یادگیری و ارزشیابی است، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی صورت گرفت.
روش­ کار: این مطالعه از نوع تجربی با طرح دو گروهی قبل- بعد از آموزش، که بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان مامایی، دانشکده پرستاری ومامایی مشهد در نیم­سال دوم ۹۵-۹۶ انجام گردید. نمونه­ها به صورت تصادفی در دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی و روش سنتی دانشگاه­ها ( روش سخنرانی و پاورپوینت) تقسیم شدند. مهارت بالینی اداره پره­اکلامپسی در هر دو گروه قبل و دو هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی اداره پره­اکلامپسی (شش ایستگاه) سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون­های آماری توصیفی و تحلیلی صورت گرفت.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره مهارت بالینی اداره پره­اکلامپسی در هر دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی (2/3 ± 56/2) و گروه روش سنتی (2/4±42/9) دو هفته بعد از مداخله افزایش آماری معناداری نسبت به قبل از مداخله پیدا کرده است (0/05>p) و میانگین نمره مهارت بالینی در گروه آموزش به روش نقشه مفهومی افزایش بیشتری نسبت به گروه روش سنتی داشته است (0/001>P ).
نتیجه گیری: آموزش مهارت­ بالینی با روش نقشه مفهومی باعث عملکرد بهتر دانشجویان مامایی در فرآیند مراقبت می­ گردد و می­ توان از آن در جهت ارتقاء کیفیت مهارت­های بالینی دانشجویان بهره گرفت.

واژه‌های کلیدی: دانشجویان مامایی، پره اکلامپسی، نقشه مفهومی
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/9/20 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirkazehi rigi Z, karimi mooneghi H, dadpisheh S, tafazoli M. The Effects of Concept Mapping Method on Learning of Skills to Manage Pre-eclampsia in Midwifery Students. 3 JNE. 2020; 9 (3) :51-60
URL: http://jne.ir/article-1-1110-fa.html

میرکازهی ریگی زهره، کریمی مونقی حسین، دادپیشه سعیده، تفضلی مهین. بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (3) :51-60

URL: http://jne.ir/article-1-1110-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212