بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی
|
زهره میرکازهی ریگی ، حسین کریمی مونقی ، سعیده دادپیشه ، مهین تفضلی  |
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران ، tafazolim@mums.ac.ir |
|
چکیده: (2448 مشاهده) |
مقدمه: نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی، تسهیل کننده تفکر، آموزش، یادگیری و ارزشیابی است، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی صورت گرفت.
روش کار: این مطالعه از نوع تجربی با طرح دو گروهی قبل- بعد از آموزش، که بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان مامایی، دانشکده پرستاری ومامایی مشهد در نیمسال دوم ۹۵-۹۶ انجام گردید. نمونهها به صورت تصادفی در دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی و روش سنتی دانشگاهها ( روش سخنرانی و پاورپوینت) تقسیم شدند. مهارت بالینی اداره پرهاکلامپسی در هر دو گروه قبل و دو هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی اداره پرهاکلامپسی (شش ایستگاه) سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی صورت گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره مهارت بالینی اداره پرهاکلامپسی در هر دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی (2/3 ± 56/2) و گروه روش سنتی (2/4±42/9) دو هفته بعد از مداخله افزایش آماری معناداری نسبت به قبل از مداخله پیدا کرده است (0/05>p) و میانگین نمره مهارت بالینی در گروه آموزش به روش نقشه مفهومی افزایش بیشتری نسبت به گروه روش سنتی داشته است (0/001>P ).
نتیجه گیری: آموزش مهارت بالینی با روش نقشه مفهومی باعث عملکرد بهتر دانشجویان مامایی در فرآیند مراقبت می گردد و می توان از آن در جهت ارتقاء کیفیت مهارتهای بالینی دانشجویان بهره گرفت.
|
|
واژههای کلیدی: دانشجویان مامایی، پره اکلامپسی، نقشه مفهومی |
|
متن کامل [PDF 252 kb]
(1502 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/9/20 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|