| بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی | 
								
								  | زهره میرکازهی ریگی      ،    حسین کریمی مونقی      ،    سعیده دادپیشه      ،    مهین تفضلی      | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران ، tafazolim@mums.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (3063 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه:  نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی، تسهیل کننده تفکر، آموزش، یادگیری و ارزشیابی است، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی صورت گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع تجربی با طرح دو گروهی قبل- بعد از آموزش، که بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان مامایی، دانشکده پرستاری ومامایی مشهد در نیمسال دوم ۹۵-۹۶ انجام گردید. نمونهها به صورت تصادفی در دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی و روش سنتی دانشگاهها ( روش سخنرانی و پاورپوینت) تقسیم شدند. مهارت بالینی اداره پرهاکلامپسی در هر دو گروه قبل و دو هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی اداره پرهاکلامپسی (شش ایستگاه) سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی صورت گرفت.
 یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره مهارت بالینی اداره پرهاکلامپسی در هر دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی (2/3 ± 56/2) و گروه روش سنتی (2/4±42/9) دو هفته بعد از مداخله افزایش آماری معناداری نسبت به قبل از مداخله پیدا کرده است (0/05>p) و میانگین نمره مهارت بالینی در گروه آموزش به روش نقشه مفهومی افزایش بیشتری نسبت به گروه روش سنتی داشته است (0/001>P ).
 نتیجه گیری: آموزش مهارت بالینی با روش نقشه مفهومی باعث عملکرد بهتر دانشجویان مامایی در فرآیند مراقبت می گردد و می توان از آن در جهت ارتقاء کیفیت مهارتهای بالینی دانشجویان بهره گرفت.
 
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  دانشجویان مامایی، پره اکلامپسی، نقشه مفهومی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 252 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1747 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  عمومى دریافت: 1398/9/20 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |