[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 81-68 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی: یک مطالعه ترکیبی اکتشافی
مریم صفایی ، محمد صاحب الزمانی ، پریوش جعفری ، فرهاد ادهمی
دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، maryam_safaee1362@yahoo.com
چکیده:   (776 مشاهده)
مقدمه: پرسـتاری از حـرف پیچیـده علـوم پزشـکی اسـت کـه در صـورت عـدم طراحـی برنامـه هـای مناسـب و بـا کیفیـت آموزشـی، خسـارات جبـران ناپـذیری بـر سـلامت جامعـه، اعتبار علمی دانشگاه و دانش آموختگان وارد مـی کنـد. این مطالعه با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. 
روش کار: این مطالعه از نوع آمیخته (کیفی- کمّی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای روش گرندد تئوری و با انجام مصاحبه با 21 نفر از خبرگان موضوع که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، به استخراج و ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از شاخص های مرحله کیفی در اختیار 200 نفر از اعضای شورای راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت علمی و مربیان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونه گیری خوشه ای متناسب با حجم خوشه ها (بر اساس قانون کلاین ) قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی صوری آن با استفاده از نظرات خبرگان و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین ابعاد مدل بررسی گردید. 
یافته ها: یافته های به دست آمده در بخش کیفی نشان داد که ابعاد ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شامل ۶ بعد؛ ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری (پدیده محوری)، شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، راهبردها، عوامل مداخله گر و نتایج و پیامدها و 17  مولفه در دانشگاه آزاد اسلامی بود. همچنین، یافته های بخش کمّی نشان داد که وضعیت موجود در حد مناسبی نبود.
نتیجه گیری: به منظور ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشکده های  پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی می توان از مدل موجود بهره گرفت، که مطلوبیت و درجه تناسب مدل ارائه شده از نظر برازندگی مناسب تشخیص داده شد و با اطمینان 95 درصد مورد تایید متخصصان قرار گرفت. 
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، آموزش پرستاری، مطالعه ترکیبی اکتشافی، مدل ارتقاء. 
متن کامل [PDF 453 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/4 | پذیرش: 1401/4/31 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safaee M, Sahabalzamani M, Jafari P, Adhami F. Presenting a Model for Improving the Evaluation of Nursing Education in Islamic Azad University Units: An Exploratory Combined Study. 3 JNE 2022; 11 (4) :68-81
URL: http://jne.ir/article-1-1315-fa.html

صفایی مریم، صاحب الزمانی محمد، جعفری پریوش، ادهمی فرهاد. ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی: یک مطالعه ترکیبی اکتشافی. آموزش پرستاری. 1401; 11 (4) :68-81

URL: http://jne.ir/article-1-1315-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645