ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی: یک مطالعه ترکیبی اکتشافی
|
مریم صفایی ، محمد صاحب الزمانی ، پریوش جعفری ، فرهاد ادهمی |
دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، maryam_safaee1362@yahoo.com |
|
چکیده: (776 مشاهده) |
مقدمه: پرسـتاری از حـرف پیچیـده علـوم پزشـکی اسـت کـه در صـورت عـدم طراحـی برنامـه هـای مناسـب و بـا کیفیـت آموزشـی، خسـارات جبـران ناپـذیری بـر سـلامت جامعـه، اعتبار علمی دانشگاه و دانش آموختگان وارد مـی کنـد. این مطالعه با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.
روش کار: این مطالعه از نوع آمیخته (کیفی- کمّی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای روش گرندد تئوری و با انجام مصاحبه با 21 نفر از خبرگان موضوع که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، به استخراج و ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از شاخص های مرحله کیفی در اختیار 200 نفر از اعضای شورای راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت علمی و مربیان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونه گیری خوشه ای متناسب با حجم خوشه ها (بر اساس قانون کلاین ) قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی صوری آن با استفاده از نظرات خبرگان و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین ابعاد مدل بررسی گردید.
یافته ها: یافته های به دست آمده در بخش کیفی نشان داد که ابعاد ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شامل ۶ بعد؛ ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری (پدیده محوری)، شرایط علّی، شرایط زمینهای، راهبردها، عوامل مداخله گر و نتایج و پیامدها و 17 مولفه در دانشگاه آزاد اسلامی بود. همچنین، یافته های بخش کمّی نشان داد که وضعیت موجود در حد مناسبی نبود.
نتیجه گیری: به منظور ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشکده های پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی می توان از مدل موجود بهره گرفت، که مطلوبیت و درجه تناسب مدل ارائه شده از نظر برازندگی مناسب تشخیص داده شد و با اطمینان 95 درصد مورد تایید متخصصان قرار گرفت.
|
|
واژههای کلیدی: ارزیابی، آموزش پرستاری، مطالعه ترکیبی اکتشافی، مدل ارتقاء. |
|
متن کامل [PDF 453 kb]
(328 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/4 | پذیرش: 1401/4/31 | انتشار: 1401/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|