[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 65-49 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مولفه‌های افزایش و پایداری تعهد حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری: ارائه یک مدل مفهومی
ماندانا آرش ، نادر قلی قورچیان ، پریوش جعفری ، اختر جمالی
دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، naghourchian@yahoo.com
چکیده:   (1539 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که دانشجویان پرستاری به عنوان نیروهای حرفه‌ای نقش مهمی در سیستم‌های بهداشتی و درمانی دارند و تعهد حرفه‌ای به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده رفتارهای حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود، بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر افزایش و پایداری تعهد حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری و ارائه مدل مناسب انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی- پیمایشی می‌باشد که از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع داده‌ها تلفیقی است. نمونه های آماری 20 نفر از صاحبنظران حرفه پرستاری و 305 نفر از دانشجویان ترم 5 تـا 8 مقطع کارشناسی پرستاری انتخاب شدند که صاحبنظران به روش نمونه گیری هدفمند و دانشجویان به روش تصادفی ساده وارد مطالعه گردیدند. ابزار اصلی گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. مصاحبه‌ها با استفاده از نرم افزار maxqda 2020 و داده‌های پرسشنامه توسط نرم افـزار spss 26 و Smart pls3 مـورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: پس از جمع آوری داده‌ها و تحلیل محتوا عوامل موثر در هشت بعد فردی، ساختاری، فرهنگی- اجتماعی، آموزشی، مدیریتی، اقتصادی، قانونی و معنوی استخراج شدند و با روش معادلات ساختاری تایید و مدل طراحی شد که عامل فردی با بار عاملی (99/0) دارای بیشترین سهم و عامل مدیریتی با بار عاملی (74/0) دارای کمترین سهم در افزایش و پایداری تعهد حرفه‌ای دانشجویان پرستاری بودند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش و تاثیر تعهد حرفه‌ای بر ماندگاری درحرفه و افزایش کیفیت عملکرد ضروری است که مدیران و صاحبنظران حرفه پرستاری یافته‌های مطالعه را به عنوان چارچوبی در اصلاح و بازنگری برنامه‌ها و سیاست‌های حرفه‌ای مد نظر قرار دهند تا با تربیت پرستاران متعهد سبب اصلاح و بهبود فرآیندهای بهداشتی، مراقبتی و درمانی گردند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، صلاحیت حرفه ای، توسعه پایدار، مدل مفهومی.
متن کامل [PDF 403 kb]   (553 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/26 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arash M, Gourchian N G, Jafari P, Jamali A. Identify Dimensions and Components the Increase and Sustainability of Professional Commitment in Nursing Students: Presenting a Conceptual Model. 3 JNE 2022; 11 (1) :49-65
URL: http://jne.ir/article-1-1339-fa.html

آرش ماندانا، قورچیان نادر قلی، جعفری پریوش، جمالی اختر. شناسایی ابعاد و مولفه‌های افزایش و پایداری تعهد حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری: ارائه یک مدل مفهومی. آموزش پرستاری. 1401; 11 (1) :49-65

URL: http://jne.ir/article-1-1339-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645