[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 93-82 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارت‌های رفتاری بر تبعیت از درمان در بیماران بعد از آنژیوپلاستی عروق کرونر
زهرا قربانی مقدم ، سید ابوالفضل وقارسیدین ، بهاره زارعی ، سیدعلی معزی ، شهناز طبیعی
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ایران ، shahnaztabiee@bums.ac.ir
چکیده:   (1632 مشاهده)
مقدمه: تبعیت بیماران از درمان، از جمله رفتارهایی است که می­تواند از عوارض منفی و شدت بیماری عروق کرونر بکاهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارتهای رفتاری بر تبعیت از درمان بیماران بعد از آنژیوپلاستی عروق کرونر انجام گردید.
روش کار: این مطالعه مداخله ­ای، بر روی 80  بیمار که حداقل 9 ماه قبل تحت آنژیوپلاستی قرارگرفته بودند، انجام شد. شرکت­کنندگان با روش نمونه­گیری در دسترس از بین بیماران واجد شرایط مراجعه­کننده به درمانگاه تخصصی قلب بیمارستان رازی بیرجند در سال 1398 انتخاب شدند. بیماران به دو گروه 40  نفره آزمایش و کنترل با کمک جدول اعداد تصادفی تخصیص یافتند. گروه آزمایش بر اساس مدل اطلاعات، انگیزه و مهارت­های رفتاری، طی 6 جلسه90- 60 دقیقه­ای تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل مراقبت­های معمول را دریافت کردند. بلافاصله بعد از مداخله و یک ماه بعد از آن، ابزار پژوهش برای همه شرکت­کنندگان تکمیل گردید. داده­ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین میانگین نمره تبعیت از درمان در زمان­های بلافاصله بعد ( 22/0±01/4) و یکماه بعد از مداخله (25/0±93/3) نسبت به زمان قبل از مداخله (39/0±66/3) در گروه آزمایش تفاوت معنادار وجود داشت (001/0p<). همچنین، میانگین نمره مؤلفه­های اعتماد به درمان، توانایی تطابق، تلفیق درمان با زندگی و تعهد به درمان در بیماران گروه آزمایش در زمان بلافاصله بعد و یکماه بعد از مداخله افزایش معنادار داشت (05/0p<). مؤلفه­های تمایل به مشارکت در درمان و چسبیدن به درمان نیز در زمان بعد از مداخله در گروه آزمایش افزایش معنادار نشان داد (05/0p<).
نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارتهای رفتاری می­تواند در راستای ارتقاء مفهوم تبعیت از درمان در بیماران بعد از آنژیوپلاستی مورد توجه پرستاران، پزشکان و مدیران ذی ربط قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مدل آموزشی، مدل روانشناسی، پایبندی به درمان، آنژیوپلاستی، عروق کرونر
متن کامل [PDF 341 kb]   (554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/29 | پذیرش: 1401/5/6 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghorbanimoghadam Z, Vagharseyyedin S A, zarei B, Moezi S A, Tabiee S. The effect of educational program based on information, motivation and behavioral skills model on adherence to treatment in patients after coronary angioplasty. 3 JNE 2022; 11 (4) :82-93
URL: http://jne.ir/article-1-1353-fa.html

قربانی مقدم زهرا، وقارسیدین سید ابوالفضل، زارعی بهاره، معزی سیدعلی، طبیعی شهناز. بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اطلاعات، انگیزش و مهارت‌های رفتاری بر تبعیت از درمان در بیماران بعد از آنژیوپلاستی عروق کرونر. آموزش پرستاری. 1401; 11 (4) :82-93

URL: http://jne.ir/article-1-1353-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710