[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 88-75 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین فرایند آموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی شیراز در بحران بیماری کووید-19: یک مطالعه گراندد تئوری
معصومه رامبد ، بنفشه تهرانی نشاط ، نیلوفر پاسیار ، کاملیا ترابی زاده
مرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، rambodma@yahoo.com
چکیده:   (693 مشاهده)
 
مقدمه: پاندمی کووید-19 تغییراتی را در فرایند آموزش دانشجویان علوم پزشکی ایجاد نمود. هدف از این مطالعه تبیین فرایند آموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی در بحران کرونا بود.
روش کار: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد گراندد تئوری بر روی 40 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند و گروه متمرکز استفاده شد. نمونه گیری با روش هدفمند و نظری انجام شد. تحلیل داده ها با رویکرد استراس و کوربین نسخه 2015 صورت گرفت. 
یافته ها: یافته ها نشان داد دانشجویان علوم پزشکی در ابتدای پاندمی کووید-19 با ناکافی بودن زیرساخت‌های آموزش مجازی مواجهه بودند. آنها با چالش‌های مدیریت ضعیف زمان و عدم مدیریت منابع و امکانات و فرصت‌های چون از بین رفتن چالش‌های فیزیکی آموزش حضوری و ماندگاری محتوای مجازی مواجه بودند. دانشجویان طی فرایند آموزش مجازی از راهکارهایی چون توسعه یادگیری مجازی خودراهبر، ارتباط مجازی مؤثر دانشجو ـ استاد، مدیریت آموزش و توسعه یادگیری الکترونیک استفاده می کردند. در نهایت آموزش مجازی با پیامدهایی چون عوارض جسمی و روحی، آشنایی با شیوه‌های نوین آموزش مجازی، آموزش کارآ و  اثربخش دروس نظری، شکاف تئوری و عمل و تغییر نوع تعاملات همراه بود. 
نتیجه گیری: دانشجویان علوم پزشکی در فرایند آموزش مجازی با ناکافی بودن زیرساخت های آموزشی، چالش مدیریت ضعیف زمان، عدم مدیریت منابع و امکانات مواجه بودند. آنها با بهره گیری از فرصت ها و راهکارهایی چون توسعه یادگیری الکترونیک و مدیریت آموزش تلاش می کردند تا یادگیری در آنها شکل گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: کووید-19، آموزش مجازی، دانشجویان علوم پزشکی، گراندد تئوری.
متن کامل [PDF 420 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/20 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rambod M, Tehranineshat B, Pasyar N, Torabizadeh C. Explaining the Virtual Medical Education Process of the Students of Shiraz University of Medical Sciences in the COVID-19 Crisis: A Grounded Theory. 3 JNE 2023; 12 (3) :75-88
URL: http://jne.ir/article-1-1418-fa.html

رامبد معصومه، تهرانی نشاط بنفشه، پاسیار نیلوفر، ترابی زاده کاملیا. تبیین فرایند آموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی شیراز در بحران بیماری کووید-19: یک مطالعه گراندد تئوری. آموزش پرستاری. 1402; 12 (3) :75-88

URL: http://jne.ir/article-1-1418-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645