طراحی و روان سنجی پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری
|
جعفر جهانی ، مازیار رستمی ، لیلا جویباری ، رحمت اله مرزوقی ، جعفر ترک زاده ، زهرا خان ببینی |
دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. |
|
چکیده: (674 مشاهده) |
مقدمه: تفکر انتقادی یک فعالیت مثبت است که در واقع ارزیابی انتقادی از وضعیت و شرایط، فرآیندی ضروری و مثبت برای رشد و تکامل در داخل هر جامعه و سازمان می باشد. این تفکر در جامعه پرستاری به دلیل ماهیت شغلی آنان مهم بوده که سنجش و ارزیابی آن را با اهمیت می کند. این پژوهش با هدف ساخت و هنجار یابی پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری انجام گرفت.
روش کار: این یک پژوهش روش شناختی است از سال 1398 تا 1400 به طول انجامید. 200 مشارکت کننده شامل دانشجویان مقطع ارشد و دکتری پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی گرگان و شیراز بود. پس از ساخت گویه های پرسش نامه براساس تحلیل محتوا کیفی، روایی صوری و محتوایی ابزار تعیین شد. روایی سازهای ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و ثبات ابزار به روش آزمون- بازآزمون بررسی شد. آنالیز یافتهها با استفاده نرمافزار 18 SPSS صورت گرفت.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 6±35 سال بود. 5/55 درصد دانشجویان را بانوان تشکیل دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی کفایت نمونه ها را برای تجزیه و تحلیل داده ها با امتیاز 917/0 بر اساس آزمون KMO نشان داد و منجر به توسعه سه فاکتور شد که شامل: دانشی با 12 گویه، نگرشی با 12 گویه و مهارتی با 12 گویه بودند. پایایی همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسش نامه (952/0 = α) سنجیده شد. میانگین و انحراف معیار نمره کل تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری برابر با 26/24±95/95 بود.
نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه نشان میدهد، که پرسشنامه 36 گویه ای مهارت سنجش تفکر انتقادی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند برای سنجش مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، پرستاری، تحصیلات تکمیلی، روان سنجی. |
|
متن کامل [PDF 301 kb]
(462 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|