[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوهای ارزشیابی رایج در برنامه آموزشی پرستاری: یک مرور روایتی
نرجس حشمتی فر ، حسین کریمی مونقی
علوم پزشکی مشهد ، karimih@mums.ac.ir
چکیده:   (1091 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی برنامه آموزشی در آموزش پرستاری طی سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در طول تاریخ انواع روش ها و مدل های ارزشیابی توسعه یافته و برای ارزیابی فعالیت های آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. آشنایی و درک ابعاد این مدلها بکارگیری منطقی آنها را تضمین می کند. 
روش کار: در این مطالعه مروری روایتی کتب و پایگـاه های اطلاعـات علمـی PubMed, Scopus , ScienceDirect و موتور جستجوی علمی scholar Google در بین سال های 1960 – 2022 از طریــق ترکیب کلیــد واژه هــای Curriculum evaluation,  Educational evaluation, Evaluation models, nursing, مورد بررسی قرار گرفـت.
یافته ها: از 186 مقاله مرتبط با هدف 34 مقاله وارد مطالعه شد. در طی بررسی انجام شده چهار مدل هدف Tyler، مدل پاسخگوی Stake، مدل هدف–آزاد Scriven و مدل CIPP، به طور گسترده در ارزشیابی آموزشی به کار رفته است.
نتیجه گیری: مدل های ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود را دارند. مربیان پرستاری باید، در نحوه اجرای مدل انعطاف پذیر باشند، نیازها و تجربیات ارزیابی خود را در نظر بگیرند، مدل را با برنامه آموزش پرستاری خود تطبیق دهند، تا مدل مناسب برای ارزشیابی خود انتخاب کنند.
 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی آموزشی، ارزشیابی برنامه، مدل‌های ارزشیابی، پرستاری، آموزش پرستاری.
متن کامل [PDF 319 kb]   (448 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/9/5 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heshmatifar far N, Karimi Moonaghi H. Common Evaluation Models in Nursing Education Program: A Narrative Review. 3 JNE 2023; 12 (2) :1-14
URL: http://jne.ir/article-1-1483-fa.html

حشمتی فر نرجس، کریمی مونقی حسین. الگوهای ارزشیابی رایج در برنامه آموزشی پرستاری: یک مرور روایتی. آموزش پرستاری. 1402; 12 (2) :1-14

URL: http://jne.ir/article-1-1483-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645