الگوهای ارزشیابی رایج در برنامه آموزشی پرستاری: یک مرور روایتی
|
نرجس حشمتی فر ، حسین کریمی مونقی |
علوم پزشکی مشهد ، karimih@mums.ac.ir |
|
چکیده: (1091 مشاهده) |
مقدمه: ارزشیابی برنامه آموزشی در آموزش پرستاری طی سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در طول تاریخ انواع روش ها و مدل های ارزشیابی توسعه یافته و برای ارزیابی فعالیت های آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. آشنایی و درک ابعاد این مدلها بکارگیری منطقی آنها را تضمین می کند.
روش کار: در این مطالعه مروری روایتی کتب و پایگـاه های اطلاعـات علمـی PubMed, Scopus , ScienceDirect و موتور جستجوی علمی scholar Google در بین سال های 1960 – 2022 از طریــق ترکیب کلیــد واژه هــای Curriculum evaluation, Educational evaluation, Evaluation models, nursing, مورد بررسی قرار گرفـت.
یافته ها: از 186 مقاله مرتبط با هدف 34 مقاله وارد مطالعه شد. در طی بررسی انجام شده چهار مدل هدف Tyler، مدل پاسخگوی Stake، مدل هدف–آزاد Scriven و مدل CIPP، به طور گسترده در ارزشیابی آموزشی به کار رفته است.
نتیجه گیری: مدل های ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود را دارند. مربیان پرستاری باید، در نحوه اجرای مدل انعطاف پذیر باشند، نیازها و تجربیات ارزیابی خود را در نظر بگیرند، مدل را با برنامه آموزش پرستاری خود تطبیق دهند، تا مدل مناسب برای ارزشیابی خود انتخاب کنند.
|
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی آموزشی، ارزشیابی برنامه، مدلهای ارزشیابی، پرستاری، آموزش پرستاری. |
|
متن کامل [PDF 319 kb]
(448 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/9/5 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/3/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|