نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی: مرور یکپارچه
|
راحله جانانی ، محمدحسن صاحبی حق ، سمیه گذرانی ، حمیده زاهدی  |
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، sahebihagh@yahoo.com |
|
چکیده: (911 مشاهده) |
مقدمه: آموزش موتور اصلی توسعه و همچنین نقطه اتکایی است که هر فعالیتی حول آن می چرخد. برای تحقق واقعی اهداف و مقاصد آموزش، باید کنترل کیفیت و نظارت مؤثر وجود داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی مزایا و چالش های نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی است.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه مروری یکپارچه مبتنی بر مقالات مربوط به مزایا، چالش ها و توصیه های نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی است که با هدف جمع آوری اطلاعات مطالعات صورت گرفته در این زمینه انجام شد. در مطالعه حاضر از روش پیشنهادی Whittemore & Knafl استفاده شد که مشتمل بر پنج مرحله: الف) شناسایی و تعیین هدف، ب) جستجوی منابع، ج) ارزشیابی داده ها، د) تجزیه و تحلیل داده ها و ه) ارائه نتایج است. استفاده از این روش دقت مطالعه را افزایش می دهد.
یافته ها: نتیجه جستجوی جامع اولیه شامل 359 مقاله بود که در نهایت 11 مقاله وارد مطالعه شد. یافته ها نشان داد مزایا و چالش های نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی بسیار زیاد است از عمده ترین مزایا در سازمان های آموزشی تاثیر نظارت و کنترل بر کیفیت آموزشی و بهره وری مدرسان، نشاط و تحریک مدرس به سمت کیفیت برنامه آموزشی و بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموختگان می باشد.
نتیجه گیری: با توجه به اثرات مثبت نظارت و کنترل بر کیفیت آموزش ها، پیشنهاد می گردد سازمانهای آموزشی برنامه مدوّنی برای نظارت و کنترل در سازمانهای خود داشته باشند. همچنین مزایا و چالشهای ذکر شده توجه بیشتر پژوهشگران را به موضوع نظارت و کنترل در دانشگاهها می طلبد که این امر میتواند باعث ارتقاء سطح کیفیت آموزش در دانشگاهها و سازمان های آموزشی گردد.
|
|
واژههای کلیدی: نظارت، کنترل، سازمانهای آموزشی، مطالعه مروری |
|
متن کامل [PDF 434 kb]
(490 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/27 | پذیرش: 1403/1/25 | انتشار: 1403/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|