[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 24-13 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دانش‌جویان
علی جمشیدی ، فرحناز مسچی ، شراره ضیغمی محمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج، ایران
چکیده:   (1282 مشاهده)

مقدمه: پیش‌بینی نقش طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در اضطراب اجتماعی دانش‌جویان به شناسایی دانش‌جویان در معرض خطر، امکان مداخلات زودهنگام برای پیشگیری از ایجاد و تشدید اضطراب اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی، سلامت روان، عملکرد تحصیلی و اجتماعی دانش‌جویان کمک می‌کند؛ لذا پژوهش حاضر باهدف پیش­بینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دانش‌جویان انجام شد.
روش کار: این یک مطالعه توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش‌جویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1403 بودند. به روش نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود ۲۰۰ دانشجو وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از فرم مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000) و پرسش‌نامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه (یانگ و همکاران، 2006) جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و آزمون‌های رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری p<0.05 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که 25 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی با طرحواره های ناسازگار اولیه تبیین شد. به طور خاص، حیطه بریدگی و طرد دارای ضریب رگرسیون استاندارد شده 29/0 بود، و حیطه خودگردان دارای ضریب رگرسیون استاندارد شده 22/0 بود که هر دو به طور قابل توجهی در توضیح واریانس اضطراب اجتماعی نقش داشتند.
 نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که اضطراب اجتماعی بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه قابل‌پیش‌بینی است؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود که در مراکز مشاوره دانش‌جویی، برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌هایی برای شناسایی و تعدیل طرح‌واره‌های ناسازگار و همچنین آموزش مهارت‌های مقابله‌ای مؤثر در برابر اضطراب اجتماعی دانش‌جویان توسعه یابد.

 
واژه‌های کلیدی: دانش‌جویان، اضطراب اجتماعی، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، بریدگی و طرد، خودگردانی.
متن کامل [PDF 333 kb]   (537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/4/24 | پذیرش: 1403/6/24 | انتشار: 1403/7/10



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidi A, Meschi F, Zeighami Mohammadi S. Prediction of Social Anxiety Based on Early Maladaptive Schemas in Students. 3 JNE 2024; 13 (3) :13-24
URL: http://jne.ir/article-1-1621-fa.html

جمشیدی علی، مسچی فرحناز، ضیغمی محمدی شراره. پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دانش‌جویان. آموزش پرستاری. 1403; 13 (3) :13-24

URL: http://jne.ir/article-1-1621-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4700