پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان
|
علی جمشیدی ، فرحناز مسچی ، شراره ضیغمی محمدی  |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج، ایران |
|
چکیده: (1282 مشاهده) |
مقدمه: پیشبینی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در اضطراب اجتماعی دانشجویان به شناسایی دانشجویان در معرض خطر، امکان مداخلات زودهنگام برای پیشگیری از ایجاد و تشدید اضطراب اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی، سلامت روان، عملکرد تحصیلی و اجتماعی دانشجویان کمک میکند؛ لذا پژوهش حاضر باهدف پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان انجام شد.
روش کار: این یک مطالعه توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1403 بودند. به روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود ۲۰۰ دانشجو وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از فرم مشخصات جمعیتشناختی، پرسشنامه اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000) و پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (یانگ و همکاران، 2006) جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و آزمونهای رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری p<0.05 تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که 25 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی با طرحواره های ناسازگار اولیه تبیین شد. به طور خاص، حیطه بریدگی و طرد دارای ضریب رگرسیون استاندارد شده 29/0 بود، و حیطه خودگردان دارای ضریب رگرسیون استاندارد شده 22/0 بود که هر دو به طور قابل توجهی در توضیح واریانس اضطراب اجتماعی نقش داشتند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که اضطراب اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه قابلپیشبینی است؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که در مراکز مشاوره دانشجویی، برنامههای آموزشی و کارگاههایی برای شناسایی و تعدیل طرحوارههای ناسازگار و همچنین آموزش مهارتهای مقابلهای مؤثر در برابر اضطراب اجتماعی دانشجویان توسعه یابد.
|
|
واژههای کلیدی: دانشجویان، اضطراب اجتماعی، طرحوارههای ناسازگار اولیه، بریدگی و طرد، خودگردانی. |
|
متن کامل [PDF 333 kb]
(537 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/24 | پذیرش: 1403/6/24 | انتشار: 1403/7/10
|
|
|
|