[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 81-70 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش طرحواره‌درمانی بر نگرانی و نشخوار ذهنی دانشجویان موسیقی
امین شکرگزار ، علی ناصری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ، dr.alinaseri@iau.ac.ir
چکیده:   (142 مشاهده)
مقدمه: امروزه موسیقی‌دانان به دلیل کم اهمیت شدن شغلشان در ایران، افکار و هیجانات منفی بسیاری را تجربه می‌کنند. نشخوار ذهنی و نگرانی در جامعه‌ی هنرمندان به ویژه هنرمندان عرصۀ موسیقی مواردی رایج است. این مهم، ارتباط بالایی با سلامت روان و کیفیت زندگی آن‌ها دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحواره‌درمانی بر نشخوار ذهنی و نگرانی دانشجویان موسیقی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، نیمه ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. به روش نمونه‌گیری در دسترس، 72 آزمودنی از میان دانشجویان موسیقی شهر شیراز در سال 1402 انتخاب و به صورت تصادفی در هر گروه 36 آزمودنی قرار داده شد. آزمودنی‌ها در مرحلۀ پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری با پرسشنامۀ نشخوار ذهنی (RRS) و پرسشنامۀ نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه‌ آزمایش، طی 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای بر اساس پروتکل طرحواره‌درمانی Young و همکاران تحت آموزش قرار گرفت. داده‌های به دست آمده در نرم‌افزارSPSS - 26  با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین گروه آزمایش و کنترل از نظر سن، جنسیت و تأهل تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). برنامۀ آموزش طرحواره‌درمانی منجر به کاهش نشخوار ذهنی و نگرانی در پس‌آزمون و پیگیری گردید (001/0=P). بیش‌ترین اندازۀ اثر در پس‌آزمون به ترتیب مربوط به نشخوار ذهنی (2/25 درصد) و نگرانی (24 درصد) و در پیگیری نیز به همان ترتیب (8/32 درصد) و (1/26 درصد) بود.
نتیجه‌گیری: بنابر نتایج به دست ‌آمده، برنامۀ آموزش طرحواره‌درمانی منجر به کاهش نشخوار ذهنی و نگرانی در دانشجویان موسیقی شهر شیراز گردید و پیشنهاد می‌شود از این برنامۀ آموزشی جهت توانبخشی دانشجویان موسیقی استفاده شود.


 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان موسیقی، طرحواره‌درمانی، نشخوار ذهنی، نگرانی، هنرمندان، یانگ
متن کامل [PDF 358 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/30 | پذیرش: 1403/6/24 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokrgozar A, Naseri A. The Effectiveness of Schema Therapy Training on Worry and Rumination among Music Students. 3 JNE 2024; 13 (3) :70-81
URL: http://jne.ir/article-1-1624-fa.html

شکرگزار امین، ناصری علی. اثربخشی آموزش طرحواره‌درمانی بر نگرانی و نشخوار ذهنی دانشجویان موسیقی. آموزش پرستاری. 1403; 13 (3) :70-81

URL: http://jne.ir/article-1-1624-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660