| تجارب زیسته پرستاران از یونیفرم پرستاری در ایران: یک مطالعه پدیدار شناسی توصیفی | 
								
								  | اکرم اعرابی    ،    پروانه خراسانی    ،    حسین قاسمی    ،    سمیه عظیم پور    ،    آیلین کامرانی    | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- دانشکده پرستاری و مامایی ، S.Azimpour@nm.mui.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1248 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: یونیفرم به عنوان یک عامل مهم در تشخیص هویت و تمایز نقش حرفه ای شاغلین محسوب میشود. در حال حاضر در کشور ما قانون یکپارچهای در خصوص یونیفرم رده ها و سطوح مختلف پرستاران وجود ندارد و در بسیاری از مواقع، بیماران نمیتوانند کادر پرستاری را از سایر اعضای تیم سلامت تشخیص دهند. این موضوع، موجبات سرگردانی و چالش بیماران و در مواردی نارضایتی پرستاران شده است. پژوهش حاضر با هدف «تبیین تجارب زیسته پرستاران در مورد یونیفرم پرستاری» انجام شد. روش کار : این پژوهش یک مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی می باشد. مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با 20 پرستار، از خرداد تا مرداد 1403 در دانشکده پرستاری و مامایی و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. مصاحبه ها با استفاده از روش کدگذاری 7 مرحله ای کلایزی تحلیل و سپس با نرم افزار2020  MAXQDA کد گذاری انجام شد.
 یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده ها 110 کد اولیه، 11 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی شامل جنبه هویت حرفه ای، جنبه عملکردی، جنبه زیبایی شناختی، جنبه ارتباطی بدست آمد.
 نتیجهگیری: شرکتکنندگان در این مطالعه بر اهمیت داشتن یونیفرم متمایز، تمیز و مرتب تأکید کردند و این ویژگیها را نه تنها به عنوان نشانهای از هویت حرفهای، بلکه به عنوان عاملی مؤثر در تمایز نقشها، ارتقاء ارزش شغلی و افزایش اعتماد به نفس خود در نظر گرفتند و تمایل به استفاده از اسکرابها به دلیل تجربه راحتی و کاهش خطر عفونت را ابراز نمودند. به نظر آنها از منظر زیباییشناختی، یونیفرم مناسب به ایجاد تصویری حرفهای کمک میکند و از جنبه ارتباطی، نقش بسزایی در برقراری ارتباط مؤثر و افزایش اعتماد بیماران به پرستاران ایفا میکند.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  یونیفرم، هویت حرفهای، پرستاران، ایران، پدیدار شناسی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 332 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (494 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  کیفی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1403/6/8 | پذیرش: 1403/10/29 | انتشار: 1403/9/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |