|
اثربخشی آموزش گروهی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه) در داوطلبان دختر کنکور دارای اضطراب امتحان
|
سمیه عسکرپور ، سعید مشتاقی  |
| گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. ، saeed1788@gmail.com |
|
|
چکیده: (29 مشاهده) |
مقدمه: دانش آموزان کنکوری در مسیر تحصیلی خود چالش های متفاوتی را تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظم جویی شناختی هیجان داوطلبان دختر کنکوری دارای اضطراب امتحان بود.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل داوطلبان دختر مقطع متوسطه تحت نظارت و پیگیری مشاوران تحصیلی مراکز مشاوره شهر دزفول در سال تحصیلی 1403-1404 بودند که 30 نفر (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه کنترل) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اضطراب امتحان Friedman & Bendas-Jacob (1997) و پرسشنامه چندبُعدی نظم جویی شناختی هیجان Garnefski & Kroaij (2006) بود. مداخله آموزش درمان فراتشخیصی یکپارچه در طی 10 جلسه به صورت هفته ای دو جلسه 75 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش انجام شد. داده ها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 28 با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در دو گروه آزمایش و گواه در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری تفاوت معنی داری وجود دارد و این مداخله توانسته منجر به بهبود راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در داوطلبان کنکوری با اضطراب امتحان شود (01/0>p). بر اساس اندازه اثر به دست آمده، تاثیر بر راهبردهای سازگارانه60/0 و بر راهبردهای ناسازگارانه 52/0 بود.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه آموزش درمان فراتشخیصی یکپارچه برای بهبود راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان موثر بود، این روش به عنوان یک شیوه موثر مورد توجه درمانگران و متخصصین حوزه روانشناسی قرار گیرد.
|
|
| واژههای کلیدی: درمان فراتشخیصی یکپارچه، نظمجویی شناختی هیجان، اضطراب امتحان، کنکور، دانشآموزان. |
|
|
متن کامل [PDF 389 kb]
(7 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/7/15 | پذیرش: 1404/9/3 | انتشار: 1404/8/10
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|