[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 28-15 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه) در داوطلبان دختر کنکور دارای اضطراب امتحان
سمیه عسکرپور ، سعید مشتاقی
گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. ، saeed1788@gmail.com
چکیده:   (29 مشاهده)
مقدمه: دانش­ آموزان کنکوری در مسیر تحصیلی خود چالش ­های متفاوتی را تجربه می­کنند. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظم­ جویی شناختی هیجان داوطلبان دختر کنکوری دارای اضطراب امتحان بود.
روش کار­: روش پژوهش از نوع نیمه­ تجربی و طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل داوطلبان دختر مقطع متوسطه تحت نظارت و پیگیری مشاوران تحصیلی مراکز مشاوره شهر دزفول در سال تحصیلی 1403-1404 بودند که 30 نفر (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه کنترل) به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه اضطراب امتحان Friedman & Bendas-Jacob (1997) و پرسشنامه چندبُعدی نظم­ جویی شناختی هیجان Garnefski & Kroaij (2006)  بود. مداخله آموزش درمان فراتشخیصی یکپارچه در طی 10 جلسه به صورت هفته­ ای دو جلسه 75 دقیقه­ ای بر روی گروه­ آزمایش انجام شد. داده ­ها از طریق نرم­افزار SPSS نسخه 28 با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر و آزمون تعقیبی بون­فرونی تحلیل شدند. سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات راهبردهای نظم ­جویی شناختی هیجان در دو گروه آزمایش و گواه در مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و دوره پیگیری تفاوت معنی داری وجود دارد و این مداخله توانسته منجر به بهبود راهبردهای نظم ­جویی شناختی هیجان در داوطلبان کنکوری با اضطراب امتحان شود (01/0>p). بر اساس اندازه اثر به دست آمده، تاثیر بر راهبردهای سازگارانه60/0 و بر راهبردهای ناسازگارانه 52/0 بود.
نتیجه ­گیری: با توجه به این­که آموزش درمان فراتشخیصی یکپارچه برای بهبود راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان موثر بود، این روش به عنوان یک شیوه موثر مورد توجه درمانگران و متخصصین حوزه روان­شناسی قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: درمان فراتشخیصی یکپارچه، نظم‌جویی شناختی هیجان، اضطراب امتحان، کنکور، دانش‌آموزان.
متن کامل [PDF 389 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/7/15 | پذیرش: 1404/9/3 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askarpour S, Moshtaghi S. The Effectiveness of Unified Transdiagnostic Therapy Group Training on Cognitive Emotion Regulation Strategies (Adaptive and Maladaptive) in Female College Entrance Exam Candidates with Test Anxiety. 3 JNE 2025; 14 (3) :15-28
URL: http://jne.ir/article-1-1711-fa.html

عسکرپور سمیه، مشتاقی سعید. اثربخشی آموزش گروهی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه) در داوطلبان دختر کنکور دارای اضطراب امتحان. آموزش پرستاری. 1404; 14 (3) :15-28

URL: http://jne.ir/article-1-1711-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4732