[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 40-29 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل ساختاری خودناتوان سازی بر اساس بهزیستی تحصیلی با میانجی گری رضایت از تحصیل در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم در سال 1404
مریم شاهیده ، محمود جاجرمی ، محمد محمدی‌پور
استادیار، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، Mahmoud.jajarmi@iau.ac.ir
چکیده:   (20 مشاهده)
مقدمه: خودناتوان‌سازی یک عامل در کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است، این مطالعه با هدف تعیین مدل ساختاری خودناتوان‌سازی بر اساس بهزیستی تحصیلی با میانجی‌گری رضایت از تحصیل در دانش آموزان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان عادی دختر مقطع متوسطه دوره دوم در سال 1404 در شهرستان اسفراین، استان خراسان شمالی بود؛ در این مطالعه نمونه نهایی 350 نفر درنظر گرفته شد؛ نمونه‌گیری به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای جمع‌آوری شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس خودناتوان‌سازی (ASHS)، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWQ) و پرسشنامه رضایت از تحصیل (ASQ) استفاده شد. تحلیل داده‌ها به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام شد.
یافته‌ها: مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود (06/2=df/2c، 98/0= CFI و 07/0= RMSEA). نتایج نشان داد که بهزیستی تحصیلی (01/0=P، 65/0-=β) و رضایت از تحصیل به‌طور منفی (01/0=P، 20/0-=β) بر خودناتوان‌سازی اثر مستقیم داشتند؛ همچنین بهزیستی تحصیلی به‌طور مثبت بر رضایت از تحصیل (01/0=P، 69/0-=β) اثر مستقیم و معنادار داشت. نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که رضایت از تحصیل (01/0=P، 14/0-=β) به‌طور منفی و معنادار بین بهزیستی تحصیلی و خودناتوان‌سازی نقش میانجی داشت.
نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌ها نشان داد که بهزیستی تحصیلی به‌صورت مستقیم و با میانجی‌گری رضایت از تحصیل بر خودناتوان‌سازی دانش‌آموزان دختر اثر داشت. با توجه به یافته‌های حاضر برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف بهبود بهزیستی تحصیلی و رضایت از تحصیل برای دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود.



 
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان، خودناتوان‌سازی، رضایت از تحصیل، بهزیستی
متن کامل [PDF 645 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/7/26 | پذیرش: 1404/9/11 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahideh M, Jajarmi M, Mohammadipoor M. Structural Model of Self-handicapping based on Academic Well-being mediated by Education Satisfaction among Female Students in the Upper Secondary Level During the 2025 Academic Year. 3 JNE 2025; 14 (3) :29-40
URL: http://jne.ir/article-1-1717-fa.html

شاهیده مریم، جاجرمی محمود، محمدی‌پور محمد. مدل ساختاری خودناتوان سازی بر اساس بهزیستی تحصیلی با میانجی گری رضایت از تحصیل در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم در سال 1404. آموزش پرستاری. 1404; 14 (3) :29-40

URL: http://jne.ir/article-1-1717-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4732