|
مدل ساختاری خودناتوان سازی بر اساس بهزیستی تحصیلی با میانجی گری رضایت از تحصیل در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم در سال 1404
|
مریم شاهیده ، محمود جاجرمی ، محمد محمدیپور  |
| استادیار، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، Mahmoud.jajarmi@iau.ac.ir |
|
|
چکیده: (20 مشاهده) |
مقدمه: خودناتوانسازی یک عامل در کاهش عملکرد تحصیلی دانشآموزان است، این مطالعه با هدف تعیین مدل ساختاری خودناتوانسازی بر اساس بهزیستی تحصیلی با میانجیگری رضایت از تحصیل در دانش آموزان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان عادی دختر مقطع متوسطه دوره دوم در سال 1404 در شهرستان اسفراین، استان خراسان شمالی بود؛ در این مطالعه نمونه نهایی 350 نفر درنظر گرفته شد؛ نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای جمعآوری شد. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس خودناتوانسازی (ASHS)، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWQ) و پرسشنامه رضایت از تحصیل (ASQ) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام شد.
یافتهها: مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود (06/2=df/2c، 98/0= CFI و 07/0= RMSEA). نتایج نشان داد که بهزیستی تحصیلی (01/0=P، 65/0-=β) و رضایت از تحصیل بهطور منفی (01/0=P، 20/0-=β) بر خودناتوانسازی اثر مستقیم داشتند؛ همچنین بهزیستی تحصیلی بهطور مثبت بر رضایت از تحصیل (01/0=P، 69/0-=β) اثر مستقیم و معنادار داشت. نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که رضایت از تحصیل (01/0=P، 14/0-=β) بهطور منفی و معنادار بین بهزیستی تحصیلی و خودناتوانسازی نقش میانجی داشت.
نتیجهگیری: در مجموع یافتهها نشان داد که بهزیستی تحصیلی بهصورت مستقیم و با میانجیگری رضایت از تحصیل بر خودناتوانسازی دانشآموزان دختر اثر داشت. با توجه به یافتههای حاضر برگزاری کارگاههای آموزشی با هدف بهبود بهزیستی تحصیلی و رضایت از تحصیل برای دانشآموزان پیشنهاد میشود.
|
|
| واژههای کلیدی: دانشآموزان، خودناتوانسازی، رضایت از تحصیل، بهزیستی |
|
|
متن کامل [PDF 645 kb]
(7 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/7/26 | پذیرش: 1404/9/11 | انتشار: 1404/8/10
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|
|