بررسی بستر و زمینه آموزش مراقبت فرهنگی در ایران
|
محمدرضا حیدری ، منیره انوشه، تقی آزادارمکی، عیسی محمدی |
دانشکده پرستاری و مامایی شاهد ، heidari43@yahoo.com |
|
چکیده: (28790 مشاهده) |
مقدمه: نگذراندن آموزش های آکادمیک در مورد مراقبت فرهنگ ی و لحاظ ن کردن این موضوع در دوره ه ای بازآموز ی و
آموزش مداوم ، موجب برخورد پرستاران با نیازهای فرهنگی بیماران براساس تجربیات شخصی م یشود . با توجه به ناشناخته
بودن چگونگ ی اجر ای این اقدامات فرهنگ ی، شناس ایی عوامل مؤثر بر آموزش مراقبت فرهنگ ی در جهت افزایش توانمندی و
کارآمدی پرستاران در ارایه مراقبت لازم میباشد.
روش: در این مطالعه کیفی، 23 پرستار بالینی دارای تجربه کافی کار کردن با بیماران مختلف، که تمایل به مشارکت و
توانایی ارایه تجارب داشتند، با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بعد از توضیح در مورد چگونگی انجام تحق ی ق و
اخذ موافقت؛ اقدام به انجام مصاحبه ن یمه ساختارمند شد . مصاحبهها ضبط و پس از گوش ک ردن اقدام به پ ی اده ک ردن آن ه ا
گردید. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: با تح لیل مق ایسهای داده ها، طبق ه های آموزش نا کافی آکادمیک و آموزش نا کافی بازآموز ی در صدر متغ یره ای
مؤثر بر زمینه آموزش مراقبت فرهنگی قرار گرفت. این طبقات دو گانه هر کدام چند طبقه فرعی را در برگرفته اند.
نتیجه گیری: اکثر مشارکت کنندگان در این مطالعه معتقد بودند که در برنامهریزی درسی، چگونگی مراقبت از ب یماران
دارای فرهنگ های مختلف، بخش مخفی آموزش دوره کارشناسی پرستار ی است و مراقبت فرهنگی در برنامه ریزی درس ی کم
رنگ بوده و به طور رسمی به آن پرداخته نم یشود. چگونگی برقرار ی ارتباط با سا یر فرهنگ ها براساس تجربه می باشد و
یادگیری در محیط کار صورت می گیرد |
|
واژههای کلیدی: آموزش پرستاری، مراقبت فرهنگی، تحقیق کیفی |
|
متن کامل [PDF 641 kb]
(4389 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/5/15 | پذیرش: 1391/9/13 | انتشار: 1397/5/3
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|