| مقایسه تأثیر سخنرانی بازخوردی و سخنرانی سنتی بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در درس مراقبتهای ویژه پرستاری | 
								
								  | اردشیر افراسیابی فر    ،    شهلا نجفی دولت آباد    ،    اسدالله موسوی    | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، afrasiabifar.ardashir@yums.ac.ir | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (14281 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: با وجود این که روش سخنرانی سنتی روشی مناسب جهت انتقال دانش و اطلاعات میباشد، اما جهت موضوعات دشوار و انتزاعی، یادگیری طولانی مدت و سطوح بالای یادگیری مانند تحلیل و ترکیب مناسب نمیباشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر سخنرانی بازخوردی بر میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در درس مراقبتهای ویژه پرستاری نسبت به سخنرانی سنتی صورت گرفت. روش: مطالعه نیمه تجربی حاضر از نوع مطالعات پژوهش در آموزش میباشد که در دانشکده پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در نیم سال اول تحصیلی 1390 انجام شده است. 26 جلسه درس مراقبتهای ویژه پرستاری به صورت تصادفی بین روش سخنرانی بازخوردی و سخنرانی سنتی تخصیص یافت. نمونههای مورد مطالعه 33 دانشجوی پرستاری ترم تحصیلی 6 بودند. یادگیری دانشجویان از طریق برگزاری پیش آزمون، پس آزمون، امتحانات میان ترم و پایان ترم ارزیابی شد. از یک فرم نظرسنجی پایا و روا جهت سنجش دیدگاه دانشجویان و میزان رضایتمندی آنان از روشهای تدریس استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تحت ویندوز نسخه 17 و آزمونهای آماری تیتست و منویتنی با در نظر گرفتن آلفای 05/0 تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای مطالعه نشاندهنده تفاوت آماری معناداری برحسب میانگین نمرات میان ترم و پایان ترم دانشجویان در دو روش سخنرانی سنتی و سخنرانی بازخوردی میباشد (001/0=p). اگرچه دانشجویان از هر دو روش رضایت داشتند، اما تفاوت آماری معناداری نیز در میزان رضایت دانشجویان از روش سخنرانی بازخوردی مشاهده گردید (05/0p<). درک بهتر موضوعات تدریس شده، آمادگی و مطالعه قبل از تدریس موضوع، بازخوردی فوری، پذیرش بیشتر از نظرات دانشجویی از جمله نقاط قوت آموزشی ذکر شده در روش سخنرانی بازخوردی بودهاند. نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشاندهنده یادگیری بهتر دانشجویان در سخنرانی بازخوردی نسبت به سخنرانی سنتی جهت تدرس مراقبتهای ویژه پرستاری میباشد. با توجه به رضایتمندی دانشجویان و پیشنهاد آنها مبنی بر تدریس سایر دروس با روش سخنرانی بازخوردی، مطالعات دیگری جهت مقایسه کیفیت یادگیری آن در سایر دروس پرستاری پیشنهاد میشود. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش پرستاری، سخنرانی، سخنرانی بازخوردی، یادگیری | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 648 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2592 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1393/8/21 | پذیرش: 1393/8/28 | انتشار: 1393/8/28
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |