مقایسه تأثیر دو روش آموزش چهره به چهره و کتابچه آموزشی بر خودکارآمدی تنفسی مبتلایان به بیماری مزمن انسدادی ریه مراجعهکننده به بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
|
ماشاالله اعتمادی سنندجی ، علیرضا قهری سرابی ، حمیرا بنکدار ، علیرضا اکبرزاده باغبان ، همایون بنادرخشان ، سعید قاسمی |
دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، mashsalaetemadi@yahoo.com |
|
چکیده: (20229 مشاهده) |
مقدمه: آموزش به بیمار یک راهکار اساسی در کنترل فرایند بیماری و کاهش هرچه بیشتر عوارض در افراد مبتلا به بیماریهای مزمن میباشد. امروزه بیشتر آموزشها و اطلاعات در سیستم بهداشتی با روشهای نامتناسب و در سطح بالاتری از آنچه که برای افراد قابل فهم باشد، ارایه میشود. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی دو مورد از رایجترین روشهای آموزشی در سیستم درمانی یعنی آموزش چهره به چهره و استفاده از یک کتابچه آموزشی در بازتوانی تنفسی افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه میباشد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی میباشد که در سال 1391 برروی 75 فرد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه، مراجعهکننده به بیمارستانهای مسیح دانشوری و امام حسین (ع) شهر تهران انجام شده است. نمونههای پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه (آموزش با کتابچه، آموزش چهره به چهره و گروه کنترل) تقسیم شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و خودکارآمدی تنفسی جمعآوری شد. به افراد 2 گروه آزمون مطالبی با محتوی یکسان اما روش آموزش متفاوت ارایه شد. گروه کنترل آموزشهای روتین در بخش را دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید.
یافتهها: نتایج مطالعه حاضر نشاندهنده همگن بودن سه گروه مطالعه در زمینه ویژگیهای جمعیتشناختی میباشد. همچنین آزمون آماری آنالیز واریانس تفاوت معناداری در میانگین نمره خودکارآمدی تنفسی سه گروه قبل از مداخله نشان نداد (169/0=p) در حالی که میانگین نمره خودکارآمدی تنفسی در گروه آموزش چهره به چهره بعد از مداخله تفاوت معناداری با دو گروه دیگر داشت (001/0p<). از سوی دیگر بین دو گروه آموزش با استفاده از کتابچه آموزشی و گروه کنترل در این زمینه بعد از مداخله تفاوت معناداری دیده نشد (998/0=p).
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشاندهنده اثربخشی بیشتر روش آموزشی چهره به چهره نسبت به روش آموزش با استفاده از کتابچه راهنما در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه میباشد. لذا پرستاران به عنوان مراقبین مبتلایان به بیماری مزمن انسدادی ریه با ارایه آموزشهای چهره به چهره میتوانند نقش ارزشمندی را در ارتقای خودکارآمدی تنفسی مبتلایان به این بیماری و در نهایت بهبود هرچه بیشتر کیفیت زندگی آنان داشته باشند. |
|
واژههای کلیدی: بیماری مزمن انسدادی ریه، خودکارآمدی، آموزش چهره به چهره، کتابچه آموزشی |
|
متن کامل [PDF 680 kb]
(3801 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/15 | پذیرش: 1394/1/31 | انتشار: 1394/1/31
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|