تجارب دانشجویان پرستاری از تدریس اساتید در دروس تئوری: یک مطالعه کیفی
|
زینب همتی ، فریبا حقانی ، داود کیانی |
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، haghani@edc.mui.ac.ir |
|
چکیده: (13580 مشاهده) |
مقدمه: آموزش در کلاسهای تئوری، آغازی جهت آمادگی دانشجویان در ورود به بالین پرستاری میباشد، و آگاهی از مشکلات آن کمک شایانی به ارتقاء کیفیت آموزش مینماید. لذا، این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان پرستاری از تدریس اساتید در کلاسهای تئوری در سال 1393 انجام شد.
روش: این مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری و در راستای درک تجارب دانشجویان پرستاری از تدریس اساتید در کلاسهای تئوری انجام شد. جهت جمعآوری اطلاعات از روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش 7 مرحلهای دیکلمن انجام شد.
یافتهها: در این مطالعه 20 نفر از دانشجویان پرستاری در مصاحبه انفرادی و گروهی شرکت کردند. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با دانشجویان 5 تم را پدیدار ساخت که عبارت بودند از تجربه استاد، عدم استفاده صحیح از ابزار آموزشی، آمادگی قبلی استاد جهت تدریس و ارایه مطالب به روز، برقراری ارتباط، مدیریت کلاس درس.
نتیجهگیری: با توجه به این که هدف اصلی از تربیت دانشجویان پرستاری، کسب دانش به روز در کلاسهای تئوری میباشد، لذا میتوان با به کارگیری اساتید با تجربه و فراهم ساختن محیط آموزشی مناسب جهت یادگیری مؤثر دانشجویان و آمادگی آنان جهت ارایه این دانش در مراقبت از بیمار کمک نمود. |
|
واژههای کلیدی: مطالعه کیفی، دانشجویان پرستاری، دروس تئوری |
|
متن کامل [PDF 695 kb]
(2360 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/16 | پذیرش: 1394/1/31 | انتشار: 1394/1/31
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|