| اثربخشی آموزش مهارتهای نظم دهی هیجانی بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان پرستاری | 
								
								  | سحر محرابی پری    ،    گلین مهدی نژاد گرجی    ،    مسعود خاکپور    ،    پریسا سنجری باجگیران    ،    زهره آقابابایی    ،    غلامحسین صابری    | 
								
								  | باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، G.mahdinejad@yahoo.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (6499 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای نظمدهی هیجانی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان پرستاری دختر دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس میباشد. روش کار: این پژوهش از نوع مطالعه نیمه تجربی است و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شدهاست. برای دستیابی به هدف مذکور با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 3 گروه به طور تصادفی انتخاب و پرسشنامه نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بر روی تمامی آنان اجرا گردید. سپس از بین دانشجویان دارای نمره بالا در افسردگی، اضطراب و استرس، تعداد 24 نفر به طور تصادفی در دو گروه مداخله (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. آموزش تنظیم هیجان برای گروه مداخله با کسب رضایت از آنها به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای اعمال گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نیز پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (SPWB) و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بود.
 یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که آموزش مهارتهای نظمدهی هیجانی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری در افزایش بهزیستی روانشناختی دانشجویان پرستاری دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس موثر بوده است (0.001p<).
 نتیجه گیری: از آنجا که آموزش مهارتهای نظمدهی هیجانی بر افزایش بهزیستی روانشناختی دانشجویان پرستاری دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس مؤثر بوده است، می تواند در ارتقای سلامت روان دانشجویان مورد استفاده واقع گردد.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  نظم دهی هیجانی، بهزیستی روانشناختی، افسردگی، اضطراب، استرس | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 542 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2276 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1395/8/4 | پذیرش: 1396/9/25 | انتشار: 1396/9/25
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |