[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 41-50 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر دانش، نگرش و خودکارآمدی مادران کودکان مبتلا به آسم
راحله رجبی، منصوره عزیززاده فروزی، معصومه فولادوندی *، حسن اسلامی علی آبادی، آذر اسدآبادی
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. اصفهان. ایران ، sfuladvand@yahoo.com
چکیده:   (1286 مشاهده)

مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر دانش، نگرش و خودکارآمدی مادران کودکان مبتلا به آسم صورت گرفته است.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی می‌باشد، که در سال 91 انجام شد، در این مطالعه 172 مادر کودک 12-6 ساله مبتلا به آسم که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. این پژوهش طی سه مرحله قبل از مداخله، مداخله و بعد از مداخله صورت گرفت. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامه‌های دانش، نگرش، خودکارآمدی نسبت به دارو دادن به کودک، کنترل حمله آسم، و شناخت محرکهای آسم می‌باشد داده‌ها بعد از جمع‌آوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و به کمک آزمون‌های آماری توصیفی و آمار استنباطی (آنالیز واریانس یک طرفه، و تی مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج مربوط به تأثیر مداخله تفاوت معنی‌داری در دانش 2/23± 21/33، نگرش 9/45± 53/94و خودکارآمدی 11/32± 137/62 مادران بعد از مداخله نسبت به قبل مداخله نشان دادند؛ و همچنین بین دانش، نگرش و خودکارآمدی تفاوت معنی‌داری 0/01> P وجود داشت. ضریب اطمینان 95% می‌باشد.

نتیجه گیری: کاربرد الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر دانش، نگرش و خودکارآمدی والدین در کنترل و مدیریت بهتر بیماری آسم در کودکان خردسال تاثیردارد. بنابراین مراقبین بهداشتی می‌توانند از طریق مشارکت خانواده در کنترل بیماری مشکلات بیماران و خود را کاهش دهند، در نتیجه پیشنهاد می‌شود این الگو برای سایر بیماری‌ها نیز اجرا شود.

واژه‌های کلیدی: الگوی توانمندسازی خانواده‌محور، دانش، نگرش، خودکارآمدی، مادران کودکان مبتلا به آسم
متن کامل [PDF 511 kb]   (753 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.21859/jne-05046


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabi R, Forozy M, Fuladvandi M, Eslami H, Asadabady A. The Effect of Family-Centered Empowerment Model on the Knowledge, Attitudes and Self-efficacy of Mothers of Children with Asthma. 3 JNE. 2016; 5 (4) :41-50
URL: http://jne.ir/article-1-723-fa.html
رجبی راحله، عزیززاده فروزی منصوره، فولادوندی معصومه، اسلامی علی آبادی حسن، اسدآبادی آذر. تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر دانش، نگرش و خودکارآمدی مادران کودکان مبتلا به آسم. آموزش پرستاری . 1395; 5 (4) :41-50

URL: http://jne.ir/article-1-723-fa.html

دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 799 queries by yektaweb 3531