[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 30-40 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش پانسمان دست به دو روش آموزش گروهی و ویدیویی، بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بخش های بستری بیمارستان حضرت فاطمه (س)، 93-1392
فرشته عمران، توران باقری ، سیدجابر موسوی، ژیلا اکبری، شیرین عراقی
کارشناسی ارشد مرکز تحقیقات سوختگی،دانشگاه علوم پزشکی ایران ، tooran_bagheri@yahoo.com
چکیده:   (373 مشاهده)

مقدمه:  آموزش می تواند نقش عمده ای در ارتقای کیفیت عملکرد پرستاران داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش پانسمان دست به دو روش گروهی و ویدیوئی در پرستاران شاغل در بخش های بستری بیمارستان انجام شده است.

روش کار:  در این مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی، 90 پرستار شاغل در بخش های بستری بیمارستان حضرت فاطمه(س) تهران در سال 93-1392، به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش گروهی و ویدیوئی قرار گرفتند ابزار گردآوری داده ها برای سنجش آگاهی، پرسشنامه و چک لیست ارزیابی عملکرد بود که قبل و بعد از آموزش توسط پرستاران و پژوهشگر تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش19)  و آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: میزان آگاهی در گروه آموزش گروهی قبل و پس از آموزش به ترتیب با میانگین(انحراف معیار) 75/1±20/17 و 14/1± 16/18 و درگروه آموزش ویدیوئی48/1±07/17 و 45/1±93/17 بوده و میزان عملکرد نیز در گروه آموزش گروهی به ترتیب 36/9± 89/77 و 41/8±69/81 و در گروه آموزش ویدیوئی 79/10±47/74 و 63/9±33/80 بوده است و نتایج هر دو گروه پس از آموزش بهتر بود.(001/0P<) 

نتیجه گیری: هر چند دو روش آموزش گروهی و ویدیوئی در ارتقای آگاهی و عملکرد پرستاران مؤثر بود اما با توجه به مزایای فراوان روش ویدیوئی از جمله به صرفه بودن و امکان رؤیت فیلم در هر زمان و مکانی ، به کارگیری آن در برنامه های آموزشی توصیه می گردد.  

واژه‌های کلیدی: آموزش گروهی، آموزش ویدیوئی، پانسمان، پرستاری
متن کامل [PDF 561 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.21859/jne-06024


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omran F, Bagheri T, mousavi S J, Akbari J, Araghi S. The Effectiveness of Hand Dressing Education through Group and Video Training on Nurses’ Knowledge and Performance in Hazrat Fatima hospital in 2012 . 3 JNE. 2017; 6 (2) :30-40
URL: http://jne.ir/article-1-772-fa.html
عمران فرشته، باقری توران، موسوی سیدجابر، اکبری ژیلا، عراقی شیرین. بررسی تأثیر آموزش پانسمان دست به دو روش آموزش گروهی و ویدیویی، بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بخش های بستری بیمارستان حضرت فاطمه (س)، 93-1392. آموزش پرستاری . 1396; 6 (2) :30-40

URL: http://jne.ir/article-1-772-fa.html

دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 794 queries by yektaweb 3461