[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 40-33 برگشت به فهرست نسخه ها
هوش هیجانی دانشجویان پرستاری در مقاطع مختلف تحصیلی
مریم باقری ، مرضیه حسن پور ، فاطمه قائدی حیدری ، اکبر حسن زاده
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، m-hasanpour@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (5338 مشاهده)

مقدمه : هوش هیجانی نقش بالقوه ی مهمی در آموزش پرستاری دارد و همچنین برای سلامت روان و عمل حرفه ای شخص ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه‌ی هوش هیجانی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با تعدادی از ویژگی های دموگرافیک در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد.

روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای  توصیفی - مقطعی می باشد. شرکت کنندگان 169 دانشجوی پرستاری بودند که به روش  نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از  پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش؛ ویژگی‌های دموگرافیک و " آزمون هوش هیجانی بار – آن (Bar-on)" که شامل 90 سوال و 15 مقیاس بود، جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS 16 در سطح آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و در سطح آمار تحلیلی ( همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون،  تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه و LSD) تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها:  میانگین نمره ی هوش هیجانی دانشجویان08/33±53/336 بود. ارتباط معنی داری بین نمره ی هوش هیجانی با متاهل بودن (21/2 =t  02/0=p) و ترم تحصیلی (15/0=r   05/0=p) وجود داشت. تفاوت معنی داری بین نمره ی هوش هیجانی در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا وجود داشت( 05/0<  P).

نتیجه گیری: توجه به هوش هیجانی در ارائه‌ی مراقبت با کیفیت حائز اهمیت است و ضرورت پرورش این بعد متناسب با مقطع تحصیلی  دانشجویان در آموزش پرستاری در ارتقاء سیستم مراقبتی به سوی بهبود ارائه‌ی خدمات می تواند موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، دانشجوی پرستاری، مقطع تحصیلی
متن کامل [PDF 666 kb]   (2494 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/1/4 | پذیرش: 1396/4/26 | انتشار: 1396/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bagheri M, Hasanpour M, Ghaedi Heidari F, Hasanzadeh A. Emotional Intelligence of Nursing Students in Different Educational Levels. 3 JNE 2017; 6 (2) :33-40
URL: http://jne.ir/article-1-795-fa.html

باقری مریم، حسن پور مرضیه، قائدی حیدری فاطمه، حسن زاده اکبر. هوش هیجانی دانشجویان پرستاری در مقاطع مختلف تحصیلی. آموزش پرستاری. 1396; 6 (2) :33-40

URL: http://jne.ir/article-1-795-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645