تأثیر آموزش بهداشت دهان ودندان از طریق ایفای نقش بر رفتارهای بهداشتی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر همدان
|
فرشید شمسایی ، الهام اشترانی ، مرجانه مسچی ، فاطمه اشترانی  |
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، ashtarani66@yahoo.com |
|
چکیده: (5736 مشاهده) |
مقدمه: بهداشت دهان و دندان در کودکان کمتوان ذهنی دارای اهمیت بسیاری میباشد و یکی از روشهای آموزشی که یادگیری در آن با دوام بیشتری است ایفای نقش می باشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت دهان و دندان از طریق ایفای نقش بر رفتارهای بهداشتی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزش پذیر انجام پذیرفت.
روش کار: در این مطالعهی نیمه تجربی 34 دانشآموز پسر کمتوان ذهنی مقطع متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 93-92 با روش نمونهگیری سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه رعایت رفتارهای بهداشتی و شاخص بهداشت دهان و دندان در دو مرحله قبل و بعد از مداخله به صورت ایفای نقش انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون T-student و از نرمافزار آماری SPSS 18 استفاده شد.
یافته ها: رفتارهای بهداشتی دانشآموزان کم توان ذهنی قبل و بعد از مداخله از میانگین و انحراف معیار 76/12±65/55 به 24/12± 82/79 ارتقاء پیدا کرد و اختلاف معناداری قبل و بعد از مداخله مشاهده شد (001/0>P). در تمامی ابعاد پرسشنامه رفتارهای بهداشتی اختلاف معناداری قبل و بعد از اجرای روش ایفای نقش مشاهده شد (001/0>P). همچنین شاخص بهداشت دهانی در این دانش آموزان قبل و بعد از مدل ایفای نقش اختلاف معناداری را نشان داد (001/0>P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مدل ایفای نقش توانسته است رفتارهای بهداشتی این دانشآموزان را ارتقاء دهد و همچنین میزان شاخص بهداشت دهانی ساده شده را نیز در آنها بهبود دهد. با توجه به اینکه این روش آسان و کم هزینه است می توان با استفاده از این روش آموزشی گام مؤثری در ارتقاء بهداشت جسمی این دانشآموزان برداشت.
|
|
واژههای کلیدی: ایفای نقش، دانش آموزان، بهداشت دهان، رفتارهای بهداشتی |
|
متن کامل [PDF 432 kb]
(2348 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/28 | پذیرش: 1396/11/18 | انتشار: 1396/11/18
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|