مقایسه اثر بخشی آموزش با مولاژ و رسانه تصویری بر سطح دانش، نگرش و عملکرد بهداشت دهان و دندان نوجوانان
|
هادی یوسفوند ، مژگان فائضی، فریال طالقانی ، طاهره بهرامی ، ناهید رژه |
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. ، nrejeh@yahoo.com |
|
چکیده: (4416 مشاهده) |
مقدمه: سلامت دهان و دندان یک عنصر حیاتی در سلامت عمومی برای همه نوجوانان است. بهبود این بخش از سلامتی، نیازمند کاربرد روشهای مناسب آموزشی به منظور ارتقای سطح آگاهی، نگرش و عملکرد افراد جامعه است. هدف این مطالعه، مقایسه ﺗأﺛﯿﺮ دو روش آموزش با مولاژ و رسانه تصویری بر سطح دانش، نگرش، عملکرد بهداشت دهان و دندان و نوجوانان است.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی روی 120 نوجوان دانش آموز مقطع تحصیلی ابتدایی تهران است که به وسیله فرآیند تخصیص نمونهگیری تصادفی به دو گروه مساوی مولاژ و رسانه تصویری (هر گروه 60 نفر) تقسیم شدند. آگاهی، نگرش، عملکرد و شاخص پلاک و لثه شرکت کنندگان به وسیله پرسش نامه خودگزارشی و معاینه به صورت پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش دادههای مربوطه با استفاده از نرم افزار SPSS21، آزمونهای آماری دقیق فیشر، کای دو و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میزان آگاهی و نگرش و میزان عملکرد دو گروه قبل از مداخله با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>). در گروه آموزش با مولاژ و رسانه تصویری میزان آگاهی و نگرش و میزان عملکرد بعد از مداخله افزایش یافت ولی روش رسانه تصویری ﺗأﺛﯿﺮ بیشتری را بر بهبود دانش، نگرش و عملکرد بهداشت دهان و دندان و کاهش پلاک دندان و لثه افراد نشان داد ( 001/0P<).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که علاوه بر این که آموزش در ارتقای رفتار بهداشت دهان و دندان مؤثر است، نوع آموزش نیز ارتقای آن نقش بسزایی دارد به طوری که در همه مراحل روش آموزشی رسانه تصویری از روش آموزش با مولاژ مؤثر تر بود. بنابر این آموزش از طریق رسانه الکتریکی جهت ارتقا سطح سلامت دهان به عنوان یک روش کارا و مؤثر تر پیشنهاد شود.
|
|
واژههای کلیدی: بهداشت دهان و دندان، شاخص پلاک و لثه، آموزش بهداشت، نوجوانان |
|
متن کامل [PDF 721 kb]
(1737 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/8/4 | پذیرش: 1396/11/10 | انتشار: 1396/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|