پیشبینی باورهای خودکارآمدی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان
|
نصراله عرفانی |
گروه روانشناسی، بخش علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران ، erfani@pnu.ac.ir |
|
چکیده: (4188 مشاهده) |
مقدمه:خودتنظیمی به عـنوان یک راهـبرد شـناختی و خودکارآمدی به عنـوان باور انگیـزشی از مفاهیم اساسی نظریه شناخت اجتماعی بندورا بهشمار میروند.هدف این پژوهش پیشبینی باورهای خودکارآمدی براساس راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش همبستگی بود.از بین جامعه آماری دانشجویان دانشگاه بوعلیسینای همدان در سال تحصیلی 94-1393 که تعداد آنان 177 نفر بود، با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای به حجم 122 نفر تعیین گردید که به شیوه نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند.برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای خودکارآمدیand Froman Owen اون و فرامن (1988)و راهبردهـای خودتنظیمیand Ryan Connell کانل (1985)استفاده شد. به منظور پاسخگویی به سوالهای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد. دادهها با استفاده نرمافزار آماری SPSS.24 تحلیل شد.
یافته ها: نتایح نشان داد، بین راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیم معناداری مشاهده شدوجود دارد. همچنین نتایج نشان داد راهبردهای خودتنظیمی شناختی و خودتنظیمی درونی بهطورمعناداری توانایی تبیین و پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را دارند.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد با بهبود راهبردهای خودتنظیمی شناختی و خودتنظیمی درونی میتوان خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را بالا برد.
|
|
واژههای کلیدی: راهبردهای خودتنظیمی، باورهای خودکارآمدی، دانشجو. |
|
متن کامل [PDF 427 kb]
(2917 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/18 | انتشار: 1397/3/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|