بررسی دیدگاه بیماران بخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای آموزشی شهرکرمانشاه از عملکرد آموزشهای حین ترخیص توسط پرستاران و مقایسه آن با استانداردها در سال -1393
|
مسلم مرادی ، رستم جلالی ، آرمان میری  |
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران |
|
چکیده: (4195 مشاهده) |
مقدمه:آموزش به بیمار یکی از اصول اساسی در حرفه پرستاری میباشد. پرستاران موظف به انجام نقش آموزشی خود بوده تا موجبات رضایت بیمار را فراهم نموده، بهبودی را سرعت بخشیده و میزان بستری مجدد را کاهش دهند. هدف از این مطالعه تعیین دیدگاه بیماران بخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای آموزشی شهر کرمانشاه از عملکرد آموزشهای حین ترخیص توسط پرستاران و مقایسه آن با استانداردها در سال 1394-1393است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، حجم نمونه 152 نفر برآورد گردید و نمونهگیری به صورت متوالی انجامشد. دادهها با استفاده از چک لیست پژوهشگر– ساخته که حاوی ویژگیهای فردی و موارد مربوط به عملکرد آموزشی پرستاران در 6 حیطه بود، جمعاوری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آمار توصیفی میانگین و محاسبه همبستگی بین متغیر ها تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از آن بود که در حیطه مربوط به عملکرد پرستاران ماهیت و شناخت بیماری (%9/19)، عوارض بیماری(%19)، رژیم دارویی(%5/28)، فعالیت(%5/19)، تغذیه(%5/35) و پیگیری و مراقبت در منزل (%6/23) آموزش در سطح خیلی زیاد و زیاد داده شده بود. در کل یافته های پژوهش حاکی از آن بود که آموزشهای پرستاری اختلاف معناداری با استاندارد های پرستاری(رضایت بیماران از آموزش های پرستاری) داشت(p<0/05).
نتیجه گیری: باتوجه به پایین بودن درصد آموزش در کلیه حیطهها از نظر بیماران مورد مطالعه، عملکرد پرستاران مطلوب نبوده و باید در زمینه بالا بردن سطح آگاهی آنها نسبت به اهمیت آموزش به بیمار، اقدامات لازم از سوی مسئولین مستقیم این حرفه صورت پذیرد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش به بیمار، ترخیص، نظرات، بیمار، عملکرد، پرستار، استاندارد پرستاری |
|
متن کامل [PDF 462 kb]
(1513 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/17 | پذیرش: 1397/5/17 | انتشار: 1397/5/17
|
|
|
|