[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 51-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی معادلات ساختاری رابطه خودکارآمدی و تعهد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
منصوره کافی زاده ، علی اکبر شیخی فینی ، عبدالوهاب سماوی
دانشگاه هرمزگان ، ashaikhifini@yahoo.com
چکیده:   (2589 مشاهده)
مقدمه: تعهد تحصیلی یک عامل مهم در پیش بینی ادامه تحصیل دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آن­ها می­باشد که بر اساس مدل خودتنظیمی قابل تبیین می­باشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی و تعهد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان انجام شد.
روش­ کار: روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و از ﻧﻮع ﻣﺪلیﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری بود که در سال تحصیلی 99-1389 انجام شد. 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش نمونه­گیری سهمیه­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان، مقیاس تعهد تحصیلی و پرسشنامه انگیزه پیشرفت گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزار SPSS نسخه 19و Smart-PLS صورت گرفت و  برای بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه بین خودکارآمدی و تعهد تحصیلی از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار متغیر­های تعهد تحصیلی 05/25±58/129، خودکارآمدی 81/26±29/118 و انگیزه پیشرفت 75/14±73/84 به شرح ذکر شده محاسبه شد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تعهد تحصیلی با خودکارآمدی (0001/0=P، 469/0=r) و انگیزه پیشرفت (0001/0=P، 574/0=r) همبستگی مثبت و معنی­دار داشت. همچنین خودکارآمدی با ضریب مسیر 247/0 با نقش میانجی انگیزه پیشرفت بر تعهد تحصیلی (0001/0=P، 727/7=t) موثر بوده است.
نتیجه گیری: یافته­ها نشان می­دهد که خودکارآمدی به­طور مستقیم و با نقش میانجی انگیزه پیشرفت بر میزان تعهد تحصیلی دانشجویان موثر بوده است. پیشنهاد می­شود که مراکز آموزش پزشکی جهت افزایش تعهد تحصیلی در دانشجویان به ارتقاء خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان توجه داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: انگیزه، پیشرفت، خودکارآمدی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 360 kb]   (1503 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kafizade M, Shaikhi Fini A, Samavi A. Structural Equation Modeling of Relationship between Self-Efficacy and Academic Commitment with the Mediating Role of Achievement Motivation Motivation in Medical University Students. 3 JNE 2020; 9 (4) :41-51
URL: http://jne.ir/article-1-1180-fa.html

کافی زاده منصوره، شیخی فینی علی اکبر، سماوی عبدالوهاب. مدل یابی معادلات ساختاری رابطه خودکارآمدی و تعهد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (4) :41-51

URL: http://jne.ir/article-1-1180-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645