[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 69-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر سخنرانی بازخوردی و سخنرانی سنتی بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در درس مراقبت‌های ویژه پرستاری
اردشیر افراسیابی فر ، شهلا نجفی دولت آباد، اسدالله موسوی
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، afrasiabifar.ardashir@yums.ac.ir
چکیده:   (8994 مشاهده)
مقدمه: با وجود این که روش سخنرانی سنتی روشی مناسب جهت انتقال دانش و اطلاعات می‌باشد، اما جهت موضوعات دشوار و انتزاعی، یادگیری طولانی مدت و سطوح بالای یادگیری مانند تحلیل و ترکیب مناسب نمی‌باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر سخنرانی بازخوردی بر میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در درس مراقبت‌های ویژه پرستاری نسبت به سخنرانی سنتی صورت گرفت. روش: مطالعه نیمه تجربی حاضر از نوع مطالعات پژوهش در آموزش می‌باشد که در دانشکده پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در نیم سال اول تحصیلی 1390 انجام شده است. 26 جلسه درس مراقبت‌های ویژه پرستاری به صورت تصادفی بین روش سخنرانی بازخوردی و سخنرانی سنتی تخصیص یافت. نمونه‌های مورد مطالعه 33 دانشجوی پرستاری ترم تحصیلی 6 بودند. یادگیری دانشجویان از طریق برگزاری پیش آزمون، پس آزمون، امتحانات میان ترم و پایان ترم ارزیابی شد. از یک فرم نظرسنجی پایا و روا جهت سنجش دیدگاه دانشجویان و میزان رضایتمندی آنان از روش‌های تدریس استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS تحت ویندوز نسخه 17 و آزمون‌های آماری تی‌تست و من‌ویتنی با در نظر گرفتن آلفای 05/0 تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه نشان‌دهنده تفاوت آماری معناداری برحسب میانگین نمرات میان ترم و پایان ترم دانشجویان در دو روش سخنرانی سنتی و سخنرانی بازخوردی می‌باشد (001/0=p). اگرچه دانشجویان از هر دو روش رضایت داشتند، اما تفاوت آماری معناداری نیز در میزان رضایت دانشجویان از روش سخنرانی بازخوردی مشاهده گردید (05/0p<). درک بهتر موضوعات تدریس شده، آمادگی و مطالعه قبل از تدریس موضوع، بازخوردی فوری، پذیرش بیشتر از نظرات دانشجویی از جمله نقاط قوت آموزشی ذکر شده در روش سخنرانی بازخوردی بوده‌اند. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان‌دهنده یادگیری بهتر دانشجویان در سخنرانی بازخوردی نسبت به سخنرانی سنتی جهت تدرس مراقبت‌های ویژه پرستاری می‌باشد. با توجه به رضایتمندی دانشجویان و پیشنهاد آن‌ها مبنی بر تدریس سایر دروس با روش سخنرانی بازخوردی، مطالعات دیگری جهت مقایسه کیفیت یادگیری آن در سایر دروس پرستاری پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، سخنرانی، سخنرانی بازخوردی، یادگیری
متن کامل [PDF 648 kb]   (1379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrasiabifar A, Najafi Doulatabad S, Mosavi A. Comparing the effect of feedback lecture and conventional lecture on the students’ learning and satisfaction to teach intensive nursing cares. 3 JNE. 2014; 3 (3) :69-78
URL: http://jne.ir/article-1-373-fa.html

افراسیابی فر اردشیر، نجفی دولت آباد شهلا، موسوی اسدالله. مقایسه تأثیر سخنرانی بازخوردی و سخنرانی سنتی بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در درس مراقبت‌های ویژه پرستاری. آموزش پرستاری . 1393; 3 (3) :69-78

URL: http://jne.ir/article-1-373-fa.html



دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764